Microsoft start met uitgifte Vista-waardebonnen

27/10/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 26/10/06 om 23:59

Bron: Datanews

Microsoft is begonnen met de verspreiding van Vista-kortingsbonnen bij de aanschaf van een nieuwe pc. Daarmee kunnen klanten goedkoop (lees: zonder of tegen een lage licentiekost) overstappen van XP naar Vista, wanneer dat nieuwe besturingssysteem in de winkel ligt.

"Het aanbod is drieledig," zegt Wim Van Winghe, Business Group Manager voor Windows bij Microsoft. "Er zullen waardebonnen zitten bij de Windows-dozen in de winkels. Daarnaast zouden bonnen moeten geleverd worden bij Windows-pc's die door Belgische producenten voor de Belgische markt worden gebouwd. Ten derde bepalen de grote, internationale pc-bouwers zelf of ze meedoen aan de upgradeactie."In de praktijk zullen de meeste grote systeembouwers, waaronder HP en Dell, de upgradebonnen aanbieden bij een nieuw aangeschaft systeem, maar de verschillende upgrademogelijkheden kunnen verschillen afhankelijk van de keuzes die de OEM wil aanbieden. "Microsoft heeft niet de bedoeling om iets op te leggen aan de leveranciers," aldus Van Winghe. Ook kunnen deze computerfabrikanten zelf beslissen of ze de bonnen gratis aanbieden of verkopen tegen een gereduceerd tarief."In principe is het doel van de bonnen om bij een upgrade van een premium Windowsversie geen licentiekost aan te rekenen. Bij XP Home zou er een lage licentiekost moeten worden betaald. Natuurlijk kan de leverancier zelf wel beslissen of hij nog een logistieke vergoeding vraagt," zegt Van Winghe nog.Met de bonnenactie wil Microsoft consumenten stimuleren om in de feestperiode toch een nieuw systeem te kopen, in plaats van af te wachten tot Vista effectief - en via legale weg - beschikbaar is voor consumenten. Bedrijven die hun computerpark willen vernieuwen, hebben dit probleem niet aangezien zij vanaf november al over Vista kunnen beschikken. Bovendien hebben bedrijven die met Windows werken meestal onderhoudscontracten met Microsoft, waarin upgrades sowieso verwerkt zitten.Microsoft-manager Brad Brooks van de Windows-marketingdivisie schat dat tachtig tot vijfentachtig procent van de pc's die in de kerstperiode verkocht worden onder het upgradeprogramma zal vallen. Analisten hebben altijd geopperd dat Microsoft de vertraging van de lancering van de consumentenversie van Vista in zijn portefeuille zal voelen. Nu stellen diezelfde analisten dat waardebonnen een laatste strohalm zijn om wat omzet van de koopjesperiode te redden, maar dat zulke actie beter is dan simpelweg niets doen.

Onze partners