Nauwelijks treinen uitgerust met automatisch remsysteem

De treinen die betrokken waren bij het dramatische ongeluk hadden geen automatisch remsysteem aan boord. Infrabel had op de onheilsplek op de spoorinfrastructuur wel reeds het systeem geplaatst.

De treinen die betrokken waren bij het dramatische ongeluk hadden geen automatisch remsysteem aan boord. Infrabel had op de onheilsplek op de spoorinfrastructuur wel reeds het systeem geplaatst.

Het is opvallend dat bijna tien jaar na het ongeluk in Pécrot bijna geen enkele trein in België uitgerust is met het zogenaamde TLB1+ automatische remsysteem. Dat zorgt ervoor dat de noodrem wordt ingeschakeld indien een trein een stopsignaal negeert. “Het systeem is pas eind 2009 gehomologeerd door het ministerie van transport”, vertelt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. “Het is dus logisch dat er nog bijna geen treinen mee uitgerust zijn. Ook de treinen bij het ongeluk hadden het niet.”

[TBL1+] staat voor Transmissie Baken Locomotief. Het is een Belgische norm die in 2006 werd uitgewerkt door Alstom Transport. Op termijn moet het vervangen worden door het European Train Control System (ECTS). “Omdat dat erg duur is hebben we voor TBL1+ gekozen”, vertelt woordvoerster Claudia Garcia van Infrabel dat de treininfrastructuur uitbaat. Voor TBL1+ wordt 30 miljoen euro per jaar uitgetrokken. Leverancier is Siemens.

Infrabel wijst er op dat het automatisch remsysteem TBL1+ aanwezig was op de plaats waar het treinongeluk gebeurde. “We hebben 25 procent van de duizend gevaarlijke punten uitgerust met de apparatuur. Eind dit jaar moet dat 40 procent zijn en 80 procent tegen 2013.”

Blijkbaar is de compatibiliteit tussen de apparatuur op het spoor en op de treinen zelf nog niet helemaal op punt. Bij Siemens wou men geen commentaar kwijt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content