Antwerpse start-up helpt gemeentebesturen verkeershinder in te schatten

20/11/17 om 11:58 - Bijgewerkt om 11:59

Hoe komt het dat op één bepaald punt elke dag het verkeer vast staat? En hoeveel wagens passeren er daar nu eigenlijk precies? Met ODIQ bezorgt de Antwerpse start-up Localyse gemeentebesturen en andere werkuitvoerders daar precieze informatie over, en dat allemaal dankzij Google Maps.

Antwerpse start-up helpt gemeentebesturen verkeershinder in te schatten

© Localyse

Met Google Maps hebt u dan ook een schat aan informatie, besefte Localyse-ceo Chris Hoogwys. "Waar staat het verkeer vast? Hoe hoog is de densiteit van het aantal auto's? Je kan dat er allemaal uit halen en dat levert onschatbare informatie op voor gemeentelijke overheden of bedrijven die wegwerkzaamheden moeten uitvoeren."

Localyse maakt met al die data al sinds 2012 oplossingen op maat voor dat soort klanten uit België en Nederland, maar besloot uit al die opdrachten nu één one-size-fits-all tool te distilleren. "We hebben de belangrijkste functionaliteiten die we voor de gemeente Ede en de stad Breda hadden uitgewerkt, in één tool samengebracht zodat ze ook voor andere klanten beschikbaar zijn."

Verkeershinder beperken

ODIQ werkt als een SaaS-toepassing en is dus makkelijk in gebruik. "Je koopt een licentie per gebruiker en dan aanvullende verbruikspakketten naargelang het aantal kilometers dat je wilt analyseren", zegt Hoogwys. "Daar kan je dan niet alleen de full flow tijd van zien, maar ook de vertragingstijd en wat de echte verkeerssnelheid op een bepaald moment is. Dat wordt ook grafisch weergegeven, op een soort heatmap, zodat je snel zicht krijgt op potentiële pijnpunten. Zo kan het bijvoorbeeld duidelijk worden dat één bepaald stoplicht, dat om de dertig seconden van rood naar groen of omgekeerd gaat, voor een vertraging verderop zorgt. Dan kan het een ingreep zijn om het licht bijvoorbeeld 45 seconden te laten branden, waardoor de doorstroming beter verloopt."

"En zo zijn er nog wel toepassingen te bedenken. Elk bedrijf dat nutswerken of wegenwerken uitvoert, moet immers met een studie aantonen hoe het de verkeershinder zal beperken. Dat vraagt meestal metingen met veel hardware als tellussen. Dankzij ODIQ hoeft dat niet meer, en dat is een enorme kostenbesparing."

Grensoverschrijdend

Localyse heeft ODIQ de afgelopen maanden laten testen door Bam Infra Benelux, de stad Breda, Traffic Service Nederland en een afdeling van de Nederlandse Rijkswaterstaat. "Met hun input hebben we de tool verbeterd, zodat ze nu klaar is voor een commerciële release", zegt Hoogwys. "De Stad Namen is onze eerste klant en nu is het de bedoeling om dit jaar nog vijftig à zestig nieuwe klanten te vinden. Daarvoor gaan we een grote marketingcampagne bij lokale overheden voeren, en direct sales inzetten. Ook ons partnerschap met Google Maps moet ons nieuwe klanten opleveren. Doordat de informatie van Google Maps ook grensoverschrijdend is, kunnen we de tool ook heel snel implementeren in andere landen. Het is dus zeker de ambitie om wereldwijd te gaan."

Hoogwys heeft Localyse opgericht samen met Dirk Lambrechts van Geo Square en kreeg daarvoor alle steun van de Chronos Groep, de holding achter dat laatste bedrijf. "Zij hebben voor 65 procent van de investering gezorgd, vooral door ons personeel en ruimte ter beschikking te stellen. Op die manier konden we vlot starten en na één jaar al winstgevend zijn. Elk jaar verdubbelt onze omzet, zo hadden we vorig jaar 2,5 miljoen euro omzet, en kijken we dit jaar naar vier à vijf miljoen uit. We willen de komende uitbreiding naar de rest van Europa dan ook zelf bekostigen. In oktober openen we een kantoor in Zwitserland, en als dat goed gaat, dan willen we in het tweede kwartaal van 2018 ook naar Frankrijk en Spanje."

Onze partners