Opinie | Ronald Meeus Opinie | Ronald Meeus Nieuwe 'Flight Simulator' is een etalage voor Microsoft-technologie Een piepkleine minderheid van consumenten zal zich rot amuseren met Microsoft Flight Simulator. Voor de rest van de buitenwereld ziet technologiereus Microsoft het vooral als een uitstalraam om de kracht van zijn andere producten en diensten, zoals cartografietoepassing Bing Maps en cloudinfrastructuur Azure, te laten zien.
Analyse | Nieuws Analyse | Nieuws Belgische game-industrie surft mee op wereldwijde 'indie'-golf Het aantal Belgische gamestudio's is de afgelopen jaren stevig gegroeid. Niet toevallig is er ook wereldwijd een enorme explosie aan indie-studio's bezig. 'Er is een gunstig klimaat, zowel lokaal als wereldwijd', klinkt het bij de studio achter de nieuwe game Cannibal Cuisine.
Magazine Magazine Is het einde van Androids monopolie nabij? Android is met meer dan 85 procent van de markt, en een geschatte 2,5 miljard telefoons veruit het belangrijkste mobiele besturingssysteem. Maar hoe lang nog?
Magazine Magazine Lopen we straks allemaal rond met een flexibel scherm? Buigbare, plooibare, oprolbare en op andere manieren manipuleerbare schermen zijn al twintig jaar een natte droom voor techbedrijven. Het moment van de waarheid voor flexibele schermen is echter vandaag, met de komst van eerste producten die stilaan - met nog steeds een paar tuimelingen - op de markt beginnen te komen.
Magazine Magazine Wordt de smartphone vervangen door 'smartwear'? De smartwatch was hét nieuwe hebbeding van pakweg zes jaar geleden, maar werd ondertussen alweer een beetje in het hoekje van de sport- en gadgetfreaks gedrumd. Verkopen doen ze echter wel. Genoeg om een smartphone overbodig te maken?
Nieuws Nieuws HoWest zet eerste stap naar 'Flanders Gametech Valley' Hogescholengroep HoWest wil rond Digital Arts and Entertainment, zijn wereldvermaarde 'videogameschool', een ecosysteem voor de videogamewereld oprichten, met een fysiek bedrijvenpark als kern. Zo willen ze een handicap van de hogere opleiding - er is niet altijd enorm spannend werk voor afgestudeerden die niet naar het buitenland gaan - omzetten in een opportuniteit.
Nieuws Nieuws Pc-gaming: Microsofts spelletje is nog niet uit Microsoft heeft nog altijd grootse plannen met videogames. Al stuurt het zijn schip iets verder weg van de slabakkende Xbox-huiskamerconsole, in de richting van een platform waarop het ooit zijn game-imperium begon: de pc.
Nieuws Nieuws Gentse gamestudio Neopica gaat in hogere versnelling Racegames zijn geen evidentie om je groei op te baseren als videogamebedrijf: de concurrentie in het genre is moordend. Maar het Gentse Neopica nam de uitdaging aan met een game die zich in een diepe niche ervan bevindt: European Truck Racing Championship. Ja, racen met trekkers dus.
Magazine Magazine Gamen op GIS-data: 'Wat je ziet is een één-op-één-recreatie van de stad' Voor zijn nieuwe game The Division 2 bouwde het Franse videogamehuis Ubisoft de volledige Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. digitaal na. Het ging daarin een eind verder dan andere gamemakers: door middel van open geografische data van de overheid kon het de stad - zij het in een fictief ontredderde staat - één op één digitaal nabouwen.
Magazine Magazine Europese videogame-bedrijven slikken een 'power-up' Videogames, dat is traditioneel het terrein van Amerikaanse en Aziatische bedrijven. Maar stilaan treedt ook de Europese videogame-industrie uit de schaduw.
Magazine Magazine Blockchain is 'next level' voor de videogame-industrie Een toenemend aantal videogamebedrijven begint blockchain in te bouwen in het design van hun game of platform. De waarheidstechnologie lost zelfs een probleem op dat zich al een klein decennium stelt in hun industrie: met blockchain zijn spelers eindelijk de onbetwiste eigenaar van de digitale goederen die ze in hun games kopen.
Magazine Magazine Videogame 'Detroit: Become Human' laat u in de huid van een androïde kruipen Volledig als een mens functionerende androïden die ons straatbeeld bevolken: volgens de scenaristen van de videogame Detroit: Become Human is het binnen twintig jaar al een realiteit. De game speelt zich namelijk af in het Detroit van 2038, waarin slimme androïden gewoon een consumentenproduct zijn. Maar dan worden ze ineens té slim.
Magazine Magazine Samen in de race De ontwikkelingsbedrijven achter racegames hebben het afgelopen decennium een innige band ontwikkeld met automobielfabrikanten. Ze krijgen toegang tot de fabrieken om auto's en hun componenten op de lens te nemen, maar er wordt ook een hoop data gedeeld: telemetrische gegevens gaan van de fabrikant naar het gamebedrijf, en dat laatste stuurt bruikbare simulatie-info weer terug naar het automerk.
Nieuws Nieuws Opmars van artificiële intelligentie: kan de data scientist nu opkrassen? Data is het nieuwe goud, zo luidde het nog maar enkele jaren geleden. Hogere opleidingen en bedrijfsbijscholingen voor data scientist schoten uit de grond. Maar toen kwam er de snelle opmars van artificiële intelligentie, waardoor die datatovenaars ineens ook weer niet meer zò nodig lijken. Of worden ze er gewoon efficiënter door?
Nieuws Nieuws Wat data uit videogames ons leren over het gedrag van gamers Videogamebedrijven maken te weinig gebruik van de data die hun spelers genereren, zeggen experten in data-analyse. In die mate zelfs dat degenen die de gegevens van miljoenen spelers wél juist hanteren de kiemen kunnen leggen voor een toekomstige disruptie in hun industrie.
Magazine Magazine Geen lot getart De game Destiny leek drie jaar geleden een peperdure gok voor videogamereus Activision. Maar nu opvolger Destiny 2 uit de werf rolt, is het duidelijk dat het erg weinig met toeval te maken heeft: de designers van de game testen zelfs hun miniemste beslissingen op basis van gerichte focustests bij spelers.
Magazine Magazine Kan de data scientist opkrassen nu AI er is? Data is het nieuwe goud, zo luidde het nog maar enkele jaren geleden. Hogere opleidingen en bedrijfsbijscholingen voor data scientist schoten uit de grond. Maar toen kwam er de snelle opmars van artificiële intelligentie, waardoor die datatovenaars ineens ook weer niet meer zò nodig lijken. Of worden ze er gewoon efficiënter door?
Nieuws Nieuws Hoe in Vlaanderen een industrie van VR-toepassingen ontstaat Terwijl de eindconsument nog niet goed weet wat hij aanmoet met virtual reality, vinden bedrijven stilaan hun weg naar de technologie. Tijdens een bijeenkomst over het potentieel disruptieve medium bij C-Mine in Genk stelden onlangs een aantal gespecialiseerde ondernemingen hun cases voor.
Reviews Reviews Review: Nintendo Classic Mini Super NES De NES Classic Mini was vorig jaar een net iets tè overweldigend succes: de miniconsole gleed zo snel over de toonbanken dat heel wat geïnteresseerde consumenten geen enkele kans meer maakten om er een in handen te krijgen. U zult dit jaar hetzelfde probleem niet meer hebben met opvolger Super NES Classic Mini, belooft Nintendo. Maar is ie ook de moeite?
Nieuws Nieuws Waar blijven de niet-gamingtoepassingen van VR? Terwijl virtual reality moeizaam de huiskamer verovert via videogames, zijn fabrikanten al bezig aan de volgende stap: niet-gamingtoepassingen voor de nieuwe technologie, die op lange termijn veel belangrijker kunnen worden dan spelletjes. Ze wachten nog een beetje achter de coulissen maar ze zijn er al wel.
Nieuws Nieuws AI wordt zindelijk Met Google Home en Amazon Echo landt artificiële intelligentie, volgens velen de belangrijkste nieuwe technologische innovatie voor het komende decennium, stilaan in onze huiskamer. Het is een fysieke eerste stap voor een verdere evolutie die zich vooral achter de schermen - lees: in de cloud - voltrekt, en die volgens kenners de komende jaren razendsnel zal gaan.
Carrière Carrière Chatbots houden u aan de lijn De klantendienst die u via Messenger contacteert wanneer er iets schort aan uw product, is lang niet altijd een mens van vlees en bloed. Geautomatiseerde systemen, gebaseerd op artificiële intelligentie, nemen het in toenemende mate over. Maar voelen klanten zich ook voldoende geholpen door zo'n chatbot?
Nieuws Nieuws Hoe twintig jaar oude malware vandaag nog brokken maakt Bijna twintig jaar geleden braken Russische hackers door middel van een krachtige exploit in op Amerikaanse militaire servers, om er defensiegeheimen te stelen. De code die werd gebruikt keerde de afgelopen jaren nog terug in talloze criminele cyberaanvallen. Het onwaarschijnlijke traject van Moonlight Maze.
Nieuws Nieuws Hackers achter het stuur Met de komst van draadloze internetverbindingen, slimmere boordcomputers en de eerste zelfrijdende systemen, staat de auto van de toekomst hetzelfde risico te wachten dat eerder al de computer en de smartphone te beurt viel: wat digitaal en online is, kan ook worden misbruikt door de schaduwindustrie van computercriminelen. Hoe hackbaar is de 'connected car'?
Magazine Magazine AI wordt zindelijk Met Google Home en Amazon Echo landt artificiële intelligentie, volgens velen de belangrijkste nieuwe technologische innovatie voor het komende decennium, stilaan in onze huiskamer. Het is een fysieke eerste stap voor een verdere evolutie die zich vooral achter de schermen - lees: in de cloud - voltrekt, en die volgens kenners de komende jaren razendsnel zal gaan.
Magazine Magazine AI wordt zindelijk Met Google Home en Amazon Echo landt artificiële intelligentie, volgens velen de belangrijkste nieuwe technologische innovatie voor het komende decennium, stilaan in onze huiskamer. Het is een fysieke eerste stap voor een verdere evolutie die zich vooral achter de schermen - lees: in de cloud - voltrekt, en die volgens kenners de komende jaren razendsnel zal gaan.
Magazine Magazine Waar blijven de niet-gamingtoepassingen van VR? Terwijl virtual reality moeizaam de huiskamer verovert via videogames, zijn fabrikanten al bezig aan de volgende stap: niet-gamingtoepassingen voor de nieuwe technologie, die op lange termijn veel belangrijker kunnen worden dan spelletjes. Ze wachten nog een beetje achter de coulissen maar ze zijn er al wel.
Magazine Magazine Waar blijven de niet-gamingtoepassingen van VR? Terwijl virtual reality moeizaam de huiskamer verovert via videogames, zijn fabrikanten al bezig aan de volgende stap: niet-gamingtoepassingen voor de nieuwe technologie, die op lange termijn veel belangrijker kunnen worden dan spelletjes. Ze wachten nog een beetje achter de coulissen maar ze zijn er al wel.
Magazine Magazine Chatbots houden u aan de lijn De klantendienst die u via Messenger contacteert wanneer er iets schort aan uw product, is lang niet altijd een mens van vlees en bloed. Geautomatiseerde systemen, gebaseerd op artificiële intelligentie, nemen het in toenemende mate over. Maar voelen klanten zich ook voldoende geholpen door zo'n chatbot?
Magazine Magazine Chatbots houden u aan de lijn De klantendienst die u via Messenger contacteert wanneer er iets schort aan uw product, is lang niet altijd een mens van vlees en bloed. Geautomatiseerde systemen, gebaseerd op artificiële intelligentie, nemen het in toenemende mate over. Maar voelen klanten zich ook voldoende geholpen door zo'n chatbot?
Magazine Magazine Hackers achter het stuur Met de komst van draadloze internetverbindingen, slimmere boordcomputers en de eerste zelfrijdende systemen, staat de auto van de toekomst hetzelfde risico te wachten dat eerder al de computer en de smartphone te beurt viel: wat digitaal en online is, kan ook worden misbruikt door de schaduwindustrie van computercriminelen. Hoe hackbaar is de 'connected car'?
Magazine Magazine Hackers achter het stuur Met de komst van draadloze internetverbindingen, slimmere boordcomputers en de eerste zelfrijdende systemen, staat de auto van de toekomst hetzelfde risico te wachten dat eerder al de computer en de smartphone te beurt viel: wat digitaal en online is, kan ook worden misbruikt door de schaduwindustrie van computercriminelen. Hoe hackbaar is de 'connected car'?
Magazine Magazine Hackers achter het stuur Met de komst van draadloze internetverbindingen, slimmere boordcomputers en de eerste zelfrijdende systemen, staat de auto van de toekomst hetzelfde risico te wachten dat eerder al de computer en de smartphone te beurt viel: wat digitaal en online is, kan ook worden misbruikt door de schaduwindustrie van computercriminelen. Hoe hackbaar is de 'connected car'?
Magazine Magazine VAN DE GROND IN IERLAND In de profileringsdrang die zich enkele jaren geleden meester maakte van stedelijke technologiehubs in Europa, koos Dublin voor 'travel tech' : technologieën die reizen efficiënter en stress- vrijer moeten maken. De aanwezigheid van internetluchtvaartmaatschappij Ryanair is een serieuze motor daarvoor, maar reizen, zo luidt het, zit de Ieren ook gewoon in het bloed.
Magazine Magazine De computer leert gamen De artificiële intelligentie van videogames en 'ware', zelflerende AI zijn twee werelden die los van elkaar staan. Videogamebedrijf Blizzard Entertainment en Googledochter DeepMind willen daar nu een brug tussen bouwen : door het gedrag van miljoenen spelers in Blizzards game 'StarCraft II' te analyseren, leren de DeepMind-systemen beter hoe het menselijke brein problemen oplost.
Magazine Magazine Pc-fabrikanten spelen 'deathmatch' om de gamer Gaming-pc's waren tot nu toe het terrein van nichefabrikanten als Alienware en MSI. Maar nu begeven ook de twee pc-reuzen, Lenovo en HP, zich op dat terrein. Hun drijfveren zijn eenvoudig : ze zien gaming en de opkomende vr-rage als een van de weinige groeipolen in een stevig dalende markt.
Nieuws Nieuws Smart city: een stad in uw broekzak In de smart city komt u nooit te laat, want alle mobiliteitspaden zijn precies op elkaar afgemeten. U hoeft nooit meer een parkeerplaats te zoeken, want die worden u met een slim sensorsysteem aangewezen. En de straatverlichting is aangepast aan de drukte. De toekomst lacht ons allen toe in de hoogtechnologische stad van de (nabije) toekomst. Nu ze nog gebouwd krijgen.
Magazine Magazine EEN STAD IN UW BROEKZAK In de smart city komt u nooit te laat, want alle mobiliteitspaden zijn precies op elkaar afgemeten. U hoeft nooit meer een parkeerplaats te zoeken, want die worden u met een slim sensorsysteem aangewezen. En de straatverlichting is aangepast aan de drukte. De toekomst lacht ons allen toe in de hoogtechnologische stad van de (nabije) toekomst. Nu ze nog gebouwd krijgen.
Magazine Magazine 'Cloud computing is het nieuwe normaal' Amazon opent begin 2017 een kantoor in Brussel, maar dat betekent niet dat het bedrijf zijn consumentenaanbod in ons land uitbreidt. De vestiging is vooral gericht op Amazon Web Services, de clouddivisie waarmee de Amerikaanse techreus concurrenten Google, Microsoft en IBM het nakijken geeft, zegt cto en onderbaas Werner Vogels.
Nieuws Nieuws Hoeveel kost virtual reality écht? Na drie jaar hype liggen de eerste virtual reality-brillen in de winkel. De keuze is meteen breed en de verschillende platformen liggen relatief ver uit elkaar qua prijs. Welke hardware moet u precies in huis halen om mee te zijn met de revolutie?
Magazine Magazine HOEVEEL KOST VR? Na drie jaar hype liggen de eerste virtual-realitybrillen in de winkel. De keuze is meteen breed en de verschillende platformen liggen relatief ver uit elkaar qua prijs. Welke hardware moet u precies in huis halen om mee te zijn met de revolutie ?
Reviews Reviews Review: Nintendo Classic Mini Tussen al het visuele geweld van Battlefield 1 en Mafia III in brengt Nintendo een van de opwindendste videogameproducten van het jaar op de markt: een soort pocketversie van zijn klassieke Nintendo Entertainment System (1983-1994), waarop dertig gameklassiekers - van Super Mario Bros. tot Tecmo Bowl - voorgeïnstalleerd staan.
Start-ups Start-ups Start-up sleutelt aan betaalbare bionische lichaamsdelen: 'Wat een coole hand, zo wil ik er ook wel een' Bionische lichaamsdelen druppelen stilaan op de markt, al zijn ze momenteel nog ontzettend duur. Het Britse OpenBionics wil de prijzen drastisch naar beneden halen - van tienduizenden naar duizenden euro's - met een fabricageproces dat grotendeels op 3D-printing is gebaseerd. Voor het Britse meisje Tilly (10), dat samen met het bedrijf een prototype van zo'n bionische hand uittest, is het alvast een opsteker.
Magazine Magazine Britse start-up OpenBionics sleutelt aan betaalbare bionica Bionische lichaamsdelen druppelen stilaan op de markt, al zijn ze momenteel nog ontzettend duur. Het Britse OpenBionics wil de prijzen drastisch naar beneden halen - van tienduizenden naar duizenden euro's - met een fabricageproces dat grotendeels op 3D-printing is gebaseerd. Voor het Britse meisje Tilly (10), dat samen met het bedrijf een prototype van zo'n bionische hand uittest, is het alvast een opsteker.
Nieuws Nieuws Onafhankelijke gamemakers: Kleine games, grote business Een jaar of tien geleden begonnen onafhankelijke gamemakers zich af te zetten tegen de grootheden uit hun industrie en keerden ze terug naar kleinere, via digitale distributie zelf op de markt gezette producties. Die werden zo'n succes dat ze - opnieuw - een professionalisering en schaalvergroting in gang hebben gezet.