JITM: opa zit in . consultancy

Het zijn stuk voor stuk kwieke vijftigers. Samen kunnen ze bogen op ruim 500 jaar managementervaring op topniveau. Het adressenboekje met contactpersonen in hun broekzak is inderdaad indrukwekkend. En, ze beslisten om hun consultancyservice aan kleine en middelgrote ondernemingen aan te bieden. Precies, het gaat hier over de twaalf leden van Just In Time Management, een ‘vereniging’ van oud-kaderleden.

Het spreekt voor zich dat je op de markt tal van min of meer formele bedrijven en/of verenigingen van consultants vindt. JITM stelt zich evenwel in uiteenlopende gebieden net een ietsje anders op. Bij JITM gaat het namelijk om een feitelijke vennootschap die een juridische structuur werd aangemeten. “Ten tweede beslisten we om ons – althans in eerste instantie – uitsluitend toe te spitsen op de Franstalige markt. Het uitbouwen van een hoogwaardige relatie op strategisch en intermenselijk vlak veronderstelt een perfecte kennis van de taal en van de cultuur van de partner en bij ons is dat dus het Frans”, stelt Michel Duvivier, ‘managing partner’ bij JITM, onomwonden.’Senior’ consultancyHet meest fundamentele onderscheid ligt wellicht in het feit dat bij JITM enkel ‘senior consultants’ van boven de 50 aan de slag zijn. De 12 oprichtende leden (Benjamin Colas, Pierre Cornil, Michel Duvivier, Jacques Folon, Dominique Hutereau, Thierry Jacobs, Thierry Janssen, Gérald Lallemand, Alec Maréchal, Hugues Van Bellinghen, Jean-Pierre van Wayenberge en Jacques Van Wyser) hebben vanuit hun leidinggevende functie stuk voor stuk een stevige reputatie opgebouwd in de wereld van de ict en van het ‘managen’. Elk lid kan terugblikken op een lange carrière, met tal van uitdagingen en is bovendien vandaag zeer beschikbaar. “Onze bevoorrechte gesprekspartner is de bedrijfsleider die over het algemeen – en zeker in een kleinere onderneming – leeft met een bijzonder drukke agenda. We willen vooral hem aan het denken zetten en hem de middelen aanreiken om de slagkracht van zijn onderneming nog te verbeteren”, vervolgt Duvivier.JITM mikt vooral op (grote) kmo’s, ‘start-ups’ en dochterondernemingen en bedrijfseenheden van grote groepen. JITM kan hierbij bogen op een adressenboekje met de namen van meer dan 250 bedrijfsleiders.Uiteraard kan JITM uitpakken met al die ervaring, maar de onderneming hamert er ook op dat “het hier gaat om 12 bedrijfsleiders of ex-bedrijfsleiders die zich ten dienste stellen van de ondernemingen” en dat “JITM nooit meer dan 20 leden zal tellen omdat het van essentieel belang is dat we elkaar door en door kennen en dat er wederzijds vertrouwen groeit tussen de verschillende leden.” Alle partners van JITM ondertekenen overigens een aansluitingscharter.Om verder het verschil te maken met de concurrentie merkt Michel Duvivier ook op dat “de prestaties die wij leveren nooit – nu niet en ook niet in de toekomst – zullen worden toevertrouwd aan ‘juniors’. Wij willen de klanten ons ‘seniorschap’ aanreiken; een nauwelijks verholen kwinkslag aan het adres van de grote consultancykantoren. En hij voegt er nog aan toe: “We zullen ook nooit een opdracht aanvaarden in de voedingsmiddelenindustrie”, voor wie bij het lezen van de curricula vitae van de leden van JITM soms nog mocht twijfelen aan hun professionele achtergrond …PackageoplossingenEn nog een typische eigenschap waarmee JITM het verschil maakt: de onderneming stelt haar klanten packages voor tegen vaste prijzen en met welbepaalde looptijd. Op die manier stelt JITM vier grote modules voor: diagnose (de verschillende facetten van managen), begeleiding (van een functie of van een persoon), implementatie (het in de praktijk brengen) en ‘alter ego’ (vervangingsmanagement bij crisissen of om een zeer precieze expertise aan te leren). Met telkens kortlopende opdrachten: op die manier moeten zes halve dagen volstaan voor een module. Tegen prijzen die schommelen tussen 900 en 1.500 euro per dag betekent dat dat een bepaalde opdracht een prijskaartje draagt van 3.000 tot 5.000 euro. En ook dat is – opnieuw – een groot verschil met de grote kantoren …Ter illustratie (JITM is sinds september 2005 op de markt, maar voert geen actief marketingbeleid) gaat Michel Duvivier dieper in op een omkaderingsproject voor een kmo met 120 medewerkers die over twee jaar naar de beurs wil.Tot slot onderscheidt JITM zich ook door zijn atypische methodologie waarbij elke opdracht door minstens twee consultants wordt opgevolgd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content