Enkele maanden na het aantreden van ceo José Duarte (de voormalige directeur services bij SAP) heeft Unit4 zijn nieuwe groeistrategie uit de doeken gedaan. Om zich een groter deel van de kmo-koek te kunnen toe-eigenen, gaat de erp-leverancier zijn partnernetwerk fors uitbreiden en mikt het bedrijf meer dan ooit op verticale oplossingen voor retail, overheid, distributie, onderwijs (scholen en universiteiten) en de bankwereld.
...

Enkele maanden na het aantreden van ceo José Duarte (de voormalige directeur services bij SAP) heeft Unit4 zijn nieuwe groeistrategie uit de doeken gedaan. Om zich een groter deel van de kmo-koek te kunnen toe-eigenen, gaat de erp-leverancier zijn partnernetwerk fors uitbreiden en mikt het bedrijf meer dan ooit op verticale oplossingen voor retail, overheid, distributie, onderwijs (scholen en universiteiten) en de bankwereld. Overigens heeft de Amerikaanse durfkapitalist Advent International onlangs een bod van 1,2 miljard euro gedaan op Unit4, een bod dat geaccepteerd werd door medeoprichter en voorzitter van de raad van bestuur Chris Ouwinga en ceo José Duarte. Als de aandeelhouders instemmen met de overname, dan verwerft de softwarebouwer beduidend meer financiële armkracht om zich ook op de Amerikaanse markt te laten gelden. Tijdens een persconferentie in Amsterdam vertelde Duarte dat Unit4 tijdens de eerste negen maanden van 2013 voor het eerst meer inkomsten had gehaald uit zijn saas-aanbod dan uit zijn traditionele on premise diensten. De toenemende vraag naar clouddiensten stuwden zowel de omzet (ongeveer een half miljard euro in 2012) als de bedrijfsresultaten, en dan zeker bij de dochter FinancialForce, dat zijn omzet met 80 procent zag toenemen in 2012. De onvermijdelijke overgang naar de cloud wordt nog eens extra in de kijker gezet met de lancering van de nieuwe generatie Unit4 Agresso cloud erp-software, Milestone 4. "Bij dat product verschuift het zwaartepunt van de processen naar de gebruiker", wist Duarte, waarbij hij vooral wil zeggen dat Milestone 4 is ontworpen voor gebruik op mobiele toestellen (iOS en Android), en dat er social media-achtige functionaliteiten werden toegevoegd om beter samen te kunnen werken. Een andere differentiator is de introductie van een flexibel upgrade-concept. "In plaats van de gebruikelijke big bang-upgrades, geeft Unit4 zijn gebruikers voortaan de vrijheid om te kiezen welke onderdelen van het product een update krijgen", vertelde productverantwoordelijke Ton Dobbe. "Deze manier van werken verlaagt de kosten en geeft klanten een maximaal rendement", wist Dobbe, die niet naliet te benadrukken dat Agresso-klanten volgens marktonderzoeker IDC gemiddeld 55 procent minder uitgeven dan bedrijven die voor concurrerende producten kiezen. De eerste reeks upgrades bevat onder meer een speciale 'modeller', die organisatiestructuren op een erg eenvoudige manier kan aanpassen. Bedoeling is om alle vier maanden met een nieuwe upgrade op de proppen te komen. Het vernieuwde Agresso is verkrijgbaar via de publieke en de private cloud, wat volgens het management een primeur is in de sector. "We zijn early movers", aldus nog Duarte, "niet enkel in de cloud, maar ook in de aandacht voor de eindgebruiker. Straks zullen alle leveranciers focussen op cloud en op gebruiksvriendelijkheid, maar onze voorsprong geeft ons wel de kans om nieuwe klanten aan te kunnen trekken." Unit4 verwacht sowieso erg veel van zijn in de VS gevestigde dochter FinancialForce.com, een joint venture waarin Salesforce.com een minderheidsbelang heeft. FinancialForce biedt erp-software aan bovenop het crm en marketing-aanbod van Salesforce.com. "De software van FinancialForce is helemaal gebouwd op het cloudplatform van Salesforce", knikt ceo Jeremy Roche. "Wij zijn de eersten die iets dergelijks doen. Supply chain management, service automation, billing, financial management, human capital management, het is allemaal mogelijk, en daarbij kan er uiteraard gebruik gemaakt worden van de samenwerkingstools op het Salesforce platform." Of er geen overlap is met Agresso? "Dat valt wel mee", besluit Roche. "Als je weinig belang hecht aan crm, of als crm niet tot de kern van je activiteiten behoort, dan is FinancialForce allicht niet het juiste product, en ga je beter voor Agresso. Beide pakketten zijn eerder aanvullend dan overlappend." Frederik Tibau