Data News verzamelde 40 'controversiële' stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: 'Mensen hebben steeds minder kennis van technologie nodig'
...

Mathieu Dhondt, strategy consultant bij het digitale agentschap The Reference, ligt alvast niet wakker van het gebrek aan ICT-kennis. "Dat technologie steeds gebruiksvriendelijker wordt, is net een positief gegeven", benadrukt hij. "Zeker voor de eindgebruiker is het onmiskenbaar een teken van vooruitgang. Ik herinner mij nog de tijd dat je moest inbellen op een modem om online te gaan: een tijdrovend proces, dat op de koop toe niet altijd werkte. Nu zijn we always on: overal en altijd geconnecteerd. En zo hoort het ook. Je mag er toch niet aan denken dat we vandaag nog zelf water zouden halen, bijvoorbeeld, of zelf elektriciteit opwekken?" Dat ook het gebruiksgemak van ICT-technologie vergroot, behoort dus tot de natuurlijke gang van zaken. Bovendien werkt het drempelverlagend, zegt hij: "Vroeger moest je eerst de nodige kennis rond Microsoft Access verwerven, voor je een database kon bouwen. Nu die technologie abstracter is geworden en we ons van de onderliggende bouwblokken eigenlijk niets meer hoeven aan te trekken, maken veel meer mensen gebruik van databases." Dat wie beroepshalve met ICT bezig is, die verminderende technologiekennis betreurt, daar heeft Mathieu Dhondt alle begrip voor. Maar ook als ICT'er beschikt u volgens hem vandaag maar beter over een brede kennis. "Als professional moet je op een abstract niveau weten hoe een technologie in elkaar zit, maar je hoeft niet alles tot in detail te kennen", klinkt het. Wie duidelijk wel wakker ligt van het gebrek aan ICT-kennis is Martine Tempels, senior vice president bij Telenet Business. In die mate zelfs dat de voormalige ICT-vrouw van het jaar zich als voorzitter engageerde bij CoderDojo Belgium: een non-profitbeweging van vrijwilligers die jongeren van 7 tot 18 jaar in clubverband gratis leert programmeren. "Daardoor leren die jongeren niet alleen sneller, ze leren vooral ook probleemoplossend denken. Maar onze voornaamste taak blijft toch: jongeren die aanleg voor technologie hebben, inspireren en motiveren om te kiezen voor een STEM-richting, en zeker voor ICT." "Het is een vreemde paradox, " zegt Tempels, "we maken met zijn allen steeds meer gebruik van digitale toepassingen, maar tegelijk is er een afnemende interesse in de technologie zelf, met name bij jongeren. En terwijl die toepassingen steeds eenvoudiger en intuïtiever worden, wordt wat er onder de motorkap gebeurt almaar complexer. De kennis daarvan wordt ongelofelijk belangrijk." Alleen al daarom vindt Tempels het belangrijk dat met name jongeren ook enige basiskennis verwerven van wat er onder die digitale motorkap gebeurt. "Het is toch niet omdat je een rekenmachine hebt, dat je niet meer moet leren hoofdrekenen?"