Alsmaar meer zakelijke iPhone-apps

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het afgelopen jaar dikte het aantal zakelijke applicaties in de Apple App Store fors aan.

Het afgelopen jaar dikte het aantal zakelijke applicaties in de Apple App Store fors aan.

Dat blijkt uit een rapport van Distimo: een Nederlands bedrijf dat de grootste app stores analyseert. In 2010 groeide het business-segment met 186 procent, op een gemiddelde groei van 111% voor het volledige winkelaanbod. Die toename lijkt te bevestigen dat alsmaar meer consumenten de iPhone als een werkinstrument beschouwen en dat ontwikkelaars van mobiele applicaties hier ook op inspelen.

Een omgekeerde beweging zien we in de BlackBerry App World, die het afgelopen jaar meer applicaties aantrok met een focus op entertainment. Bij concurrenten Google en Nokia was de aangroei gestaag in beide categorieën.

De meest populaire (gratis) applicaties waren niet geheel onverwachts die uit de social networking categorie. Maar liefst vier van de 10 meest populaire gratis iPhone-apps komen uit die hoek: Facebook, Windows Live Messenger, Twitter en Skype. Ondanks de toename aan zakelijke apps, blijven games overigens wel de verkoopcijfers in de winkels domineren – met Angry Birds voorop. De populairste zakelijke apps waarvoor smartphonegebruikers bereid waren te betalen, zijn onder meer WhatsApp Messenger (iPhone en BlackBerry), AppBox Pro (iPhone), MyBackup Pro en DocumentsToGo (Android), SPM Mobile Shell (Windows Mobile) en Quickoffice Premier 6 (Nokia Ovi).

Meer over mobiele apps leest u in ons dossier in Data News 03/2011 op 11 februari.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content