Sinds de invoering van GDPR weet elke Europeaan exact hoe een dark pattern eruit ziet. 'Deze site gebruikt uw data om u beter te bedienen, klik deze gigantische knop om toe te laten dat wij alles tracken en delen, of deze kleine link met vijf subpagina's om datadeling met onze 240 adverteerders een voor een uit te zetten'.

Het gebruik van psychologische trukjes en een labyrinthische interface om gebruikers te gidsen naar de optie die voor de website het beste uitkomt, is ondertussen ook de Amerikaanse politiek opgevallen. De Amerikaanse Senaat werkt aan een wetsvoorstel dat het techgiganten zou verbieden om gebruikers met dit soort trukjes te overhalen hun data weg te geven. De DETOUR (Deceptive Experiences To Online Users Reduction) wet verbiedt, als ze wordt goedgekeurd, techplatformen om interfaces te ontwerpen die het gebruikers moeilijk maakt om een goed geïnformeerde beslissing te maken over hun eigen data. De wet geldt wel enkel voor platformen met 100 miljoen gebruikers per maand.

"Elke privacy policy waarvoor je toestemming moet geven wordt verzwakt door het gebruik van dark patterns", zegt senator Deb Fischer, een van de twee senatoren die het wetsvoorstel heeft ingediend.

Het wetsvoorstel komt er net een jaar nadat Mark Zuckerberg zich voor het Amerikaanse parlement moest verantwoorden voor het Cambridge Analytica schandaal en twee weken nadat Zuckerberg zelf opriep om regels te maken rond sociale media. Een en ander lijkt aan te geven dat er ook bij de politiek in de VS meer druk komt om de grote techsites aan banden te leggen.

Naast een verbod op dark patterns, wil het wetsvoorstel ook interfaces verbieden die het 'compulsieve gebruik' door kinderen aanmoedigen, en wil het gedragsexperimenten bannen die door online platforms worden uitgevoerd zonder toestemming van de gebruiker.