Valt het verdienmodel van Google of Facebook te combineren met privacy?
Het advertentiemodel van spelers als Google of Facebook ligt regelmatig onder vuur. Vooral het gebruik – of was het misbruik – van persoonlijke gegevens vormt een heikel punt. Vallen privacy en sociale netwerken met elkaar te rijmen?
Data News verzamelde 40 ‘controversiële’ stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: ‘Het verdienmodel van Google of Facebook valt niet te combineren met privacy’
“We willen steeds meer op de informatiesnelweg: sneller, makkelijker, accurater. En liefst gratis. Is al die informatie immers geen grondrecht? Technologiebedrijven financieren hun antwoord op die behoefte met behulp van advertenties. En de data die ze over ons verzamelen, is de zuurstof om die advertenties te laten renderen” zegt Kris Seyen van DeJuristen, een juridisch nichekantoor dat zich specialiseert in IT, intellectuele eigendom, privacy en e-compliance.
Doordat onze data veel waarde vertegenwoordigen, kunnen we er volgens Kris Seyen helaas ook van uitgaan dat ze vatbaar zijn voor misbruik. En misbruik van data heeft een negatieve relatie tot privacy. Daarover bestaat er alvast eensgezindheid.
“Is datagestuurd adverteren daarom niet combineerbaar met privacy?”, vraagt de jurist zich luidop af. “De kernwaarden van dit relatief recente grondrecht lijken inmiddels steeds beter uitgepuurd en geregeld. Hoewel het recht doorgaans ver achter loopt, is het er nu wel snel bij om ons een heel arsenaal middelen ter beschikking te stellen om de controle over onze data te behouden. Objectief is er dus geen reden om aan te nemen dat datagestuurd adverteren niet verzoenbaar zou zijn met privacy. Daarmee beweer ik niet dat iedereen de regels altijd volgt, maar dat is een kwestie van handhaving.”
Of de strijd tegen de techgiganten werkelijk gevoed is door de bezorgdheid om het grondrecht privacy is nog maar de vraag.
Kris Seyen, privacy-expert bij deJuristen
Dat onze stelling enigszins subjectief wijst op een onoverbrugbaar conflict, maakt volgens Kris Seyen duidelijk dat het privacy-activisme in de lift zit. “Het is bon ton. Door in te spelen op angst en onzekerheid lijkt een grote schare burgers zich klaar te maken om de strijd voor hun privacy te voeren, tegen de techgiganten in. Of die strijd werkelijk gevoed is door de bezorgdheid om het grondrecht privacy, is nog maar de vraag. Veeleer lijkt privacy uitgespeeld te worden in een toenemend individualisme. ‘Gemeinschaft und Gesellschaft’ van socioloog Tönnies is inmiddels meer dan 130 jaar oud, maar de uitdijende golf van de organische gemeenschap van weleer naar een maatschappij van individuen, is duidelijk nog niet gestopt.”
Ondertussen bij Google …
We klopten ook bij Google aan voor een reactie. Het bedrijf achter de zoekmachine verkoos om niet op ons verzoek tot medewerking in te gaan. Michiel Sallaets, communicatiemanager van Google, verwees ons door naar de presentatie ‘How we make money with advertising’ op de website van Google. Daaruit leren we – weinig verrassend – dat advertenties de voornaamste inkomstenbron vormen en ervoor zorgen dat de diensten van Google gratis blijven. “Google wendt data aan om advertenties op het interessegebied van de gebruiker af te stemmen. Dat gebeurt zowel via Google zelf, als via partnerwebsites en applicaties. We verkopen uw persoonlijke informatie aan niemand”, valt er af te lezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier