‘VR heeft zijn plaats in het klaslokaal’

Hakim Gharrafi Business developer bij Nanopixel

Het klaslokaal in Vlaanderen wordt steeds digitaler, zo bleek maandag uit de nieuwe ICT-monitor. “De synergie tussen technologie, educatie en entertainment komt echter zelden aan bod”, schrijft Hakim Gharrafi. Hij is ervan overtuigd dat ook Augmented en Virtual Reality kunnen helpen om nieuwe leerstof te verwerken én te onthouden.

Over de toekomst van het onderwijs en het nieuwe leren vloeide al heel wat inkt. De synergie tussen technologie, educatie en entertainment komt echter zelden aan bod. Zo dreigen we onze jeugd te weinig klaar te stomen voor de jobs van morgen. Enkel door in het onderwijs te innoveren met durf kunnen we onze jeugd een voorsprong geven op de rest van de wereld.

Toen ik op de schoolbanken zat, had een handvol klaslokalen welgeteld één computer ter beschikking. Vandaag zijn laptops, tablets en smartphones alomtegenwoordig, maar toen was die ene pc de eerste en voor velen ook de enige manier om op een tastbare manier in aanraking te komen met splinternieuwe technologie. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben wiens liefde voor IT dankzij die ene computer ontluikt is. De pc moest leerlingen op een creatieve manier aan het leren zetten, en was ook een eerste kennismaking met de mogelijkheden van IT voor de ontwikkelaars van morgen.

Virtual en augmented reality staan nu waar de pc toen stond. De technologie is misschien nog niet helemaal volwassen, maar de mogelijkheden zijn al immens, zeker in het onderwijs. Bovendien gaan AR en VR ook een rooskleurige toekomst tegemoet. Bedrijven uit sectoren allerhande integreren de technologie in hun werking, wat wil zeggen dat de werknemers van morgen er maar best van jongs af aan vertrouwd mee raken.

VR heeft dan ook een plaats in het klaslokaal. Er bestaan bijvoorbeeld al kant en klare oplossingen zoals een grote trolley, gevuld met vooraf geconfigureerde VR-brillen, die een leerkracht zonder technische kennis perfect in de les kan gebruiken. Beeld je eens in dat de leerkracht geschiedenis de klas in het Colosseum ten tijde van keizer Vespasianus kan laten plaatsnemen, of dat leerlingen tijdens de les aardrijkskunde voor hun ogen kunnen zien hoe een vulkaan uitbarst. Het bestaat al, maar wordt bij ons niet of nauwelijks gebruikt. Jammer, want ik ben er van overtuigd dat AR en VR leerlingen erg zullen helpen om met nieuwe leerstof aan de slag te gaan én te onthouden.

VR heeft zijn plaats in het klaslokaal

Ik vrees dat veel mensen in ons land nog onvoldoende beseffen wat er al mogelijk is. Zo missen we een kans om de jeugd warm te maken voor een ontwikkelaarsfunctie in nieuwe technologie. Ondanks vele initiatieven om het tekort aan IT’ers aan te pakken, blijft het me opvallen dat het onderwijs in veel gevallen uitblinkt door de afwezigheid van bijvoorbeeld AR en VR. Tech op een leuke manier introduceren aan jongeren, zal volgens mij op de lange termijn zichzelf terug betalen.

Het moment om een tandje bij te steken, is aangebroken. Daar kan de entertainmentsector flink bij helpen en dat hoeft niemand uit de goedheid van zijn hart te doen. Een pretpark met een educatieluik dat leerlingen aanspreekt, zal zijn investering al snel terugverdienen met schoolbezoeken tijdens de anders rustige weekdagen. Voor educatief speelgoed geldt hetzelfde. Lego introduceert met de nieuwste Mindstorms een bouwpakket dat dubbel dienst doet als initiatie programmeren. Kinderen willen het speelgoed omdat het leuk is, maar leren op het einde van de rit wel waardevolle vaardigheden aan.

Anderzijds is het aan scholen die de middelen hebben om nieuwe technologie in te zetten. Dat hoeft niet meteen door een enorme investering: één VR-set kopen, één keer per jaar, voor bepaalde geschiedenislessen, het zou al een mooie start zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content