Gentse startup verkoopt technologie aan Poolse gamedeveloper

Pieterjan Van Leemputten

Wie volgend jaar de game Get Even speelt, ziet meteen ook een stukje Belgische technologie. De ontwikkelaars gebruiken middleware van het Gentse Graphine om texturen in hoge resolutie compromisloos weer te geven.

Het is het Poolse The Farm 51 dat voor Graphine kiest voor zijn volgende grote titel. De ontwikkelaars behoren tot de grote jongens in eigen land en krijgen ook internationaal erkenning. Voor hun volgend spel gaan ze bijna alleen maar scanned content gebruiken. Dat wil zeggen dat ze echte gebouwen en omgevingen omzetten naar digitale texturen.

Maar zoveel materiaal vraagt ook veel opslagruimte en rekenkracht om te genereren. Daar komen de jongens van Graphine bij kijken. “We zorgen eigenlijk voor progressief laden. De content wordt gestreamed van de harde schijf naar het videogeheugen,” legt Aljosha Demeulemeester uit. “Maar het bijzondere is dat we kijken welke data in het virtuele beeld worden getoond en die worden net op tijd geladen. Dat is het innovatieve aan onze technologie: hoe klein de deeltjes zijn die kunnen worden ingeladen.”

Demeulemeester geeft als voorbeeld een virtuele tafel in een spel. “Als je personage boven een tafel staat, dan wordt de onderkant niet geladen, tot je effectief beweegt en er onder kijkt.” Dat zorgt er voor dat een spel veel minder content vooraf moet laden, wat een positief effect heeft op de prestaties. Naast efficiënt laden/streamen focust Graphine ook op compressie. “De troughput vanaf de harde schijf moet efficiënt zijn. Maar omdat we ons zo concentreren op die compressie kunnen we 2,5 keer zo veel content streamen dan gewoonlijk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content