België buigt voor Indische mantra

Outsourcing groeit in België ook dit jaar met 10 procent of zo’n 150 miljoen euro. Twee derden daarvan gaat naar Indische spelers zoals Tata , Wipro en Infosys. “De andere it-outsourcingsbedrijven staan enorm onder druk en verliezen terrein,” vertelt Equaterra directeur Jef Loos.

Outsourcing groeit in België ook dit jaar met 10 procent of zo’n 150 miljoen euro. Twee derden daarvan gaat naar Indische spelers zoals Tata , Wipro en Infosys. “De andere it-outsourcingsbedrijven staan enorm onder druk en verliezen terrein,” vertelt Equaterra directeur Jef Loos.

De Belgische outsourcingmarkt is goed voor een jaaromzet van 1,5 miljard euro, 900 miljoen in infrastructuur en 600 miljoen euro in applicaties. Het is precies in die laatste categorie dat de Indische bedrijven meespelen en nu dus al 30 procent van de koek inpalmen. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het ‘Outsourcing 2008’ onderzoek van Equaterra dat 140 ondernemingen aansprak over hun outsourcingcontracten van minstens 5 miljoen euro. “Uiteindelijk zullen alle it-spelers een Indische oplossing in huis moeten halen. Anders zullen ze niet overleven.”

Opvallend is dat Econocom, Dolmen en Cegeka erg hoog scoren in de algemene klantentevredenheid, hoewel het vaak om minder omvangrijke en minder complexe deals gaat. Er is een sterke opmars van IBM en vooral CSC dat vorig jaar helemaal onderaan bengelde. Telecomspelers zoals BT, Belgacom/Telindus en KPN/Getronics doen het dan weer helemaal niet goed. Reorganisaties en veel personeelsverloop zijn de belangrijkste oorzaken.

Globaal genomen doen de outsourcingbedrijven op de Belgische markt het helemaal niet slecht met een algemene klantentevredenheid van 68 procent. Dat is zelfs iets meer dan vorig jaar. Zowat vier op de vijf ondernemingen vindt dat de doeleinden van het oorspronkelijke contract gehaald zijn en zou zijn outsourcer aanbevelen aan derden. “Ze scoren daarmee beter dan in andere landen zoals Groot-Brittannië of Scandinavië.”, merkt directeur Jef Loos op. Slechte cijfers zijn er volgens de studie van Equaterra voor Atos Origin, Logica en HP. “Vaak zijn het één of twee grote ontevreden klanten die hun scores onderuit halen.”

Indische spelers groeien snel en zouden dit jaar in totaal 250 miljoen euro binnenhalen. “Een bedrijf als Infosys is vandaag al groter dan Capgemini. Ze palmen erg snel de markt in. IBM en Accenture staan al erg sterk in India, maar Atos Origin heeft er bijvoorbeeld nog niets.” Ook HP heeft volgens Jef Loos nog problemen met zijn global delivery services.

Negen van de tien ondervraagde ondernemingen heeft al outsourcingcontracten afgesloten. Bij 35 procent ging het om deals van meer dan 50 miljoen euro per jaar. De grootste zijn de Vlaamse Gemeenschap en biergigant Inbev. “Vroeger greep men outsourcing aan om kosten te besparen, maar steeds vaker is het tekort aan it-kennis de drijfveer. Ruim de helft van de ondervraagde bedrijven denkt dit jaar nog meer uit te besteden,” aldus nog Jef Loos.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content