Belgische IT-gebruikers furieus over agressieve houding Broadcom/VMware

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Zakelijke gebruikers uit België, Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn niet te spreken over de manier waarop VMware haar contracten duurder maakt en afspraken niet nakomt sinds de overname door Broadcom.

Nu de overname van VMware door Broadcom rond is, ontwaken zowel eindgebruikers als resellers met een kater. Vanuit de sector klinkt het dat het bedrijf eenzijdig contracten duurder maakt en haar machtspositie misbruikt. Beltug, dat in België zakelijke IT-gebruikers vertegenwoordigt, schrijft daarom samen met sectorgenoten Cigef uit Frankrijk, CIO Platform Nederland en VOICE uit Duitsland een open brief aan de Europese Commissie met de vraag om dringend stappen te nemen.

De lijst met beschuldigingen is stevig: geleidelijke prijsstijgingen, niet nakomen van eerdere contractafspraken, verbieden om licenties door te verkopen, weigering om veiligheidsvoorwaarden na te leven voor permanente licenties en het (her)verpakken van licenties waardoor ze duurder worden. Tegelijk werd ook het ecosysteem van VMware resellers en partners veranderd en wordt er geklaagd over verlies van expertise.

Prijzen verveelvoudigd

‘Dit heb ik in 27 jaar nog nooit gezien,’ zegt Daniëlle Jacobs, CEO van Beltug, aan Data News. ‘Er zijn zowel voor eindgebruikers als de tussenpartijen plots prijsstijgingen, soms maal twee, soms maal vijf of zelfs maal twaalf. Daarom willen we hiermee ook onze leden waarschuwen, want hun contracten worden in de komende maanden vernieuwd.’

Broadcom jaagt daarbij niet alleen haar eindgebruikers op kosten. Ook de partners zitten met de handen in het haar. ‘Daar stoppen de contracten op 1 april. Zij krijgen ook amper nog informatie terwijl zij wel het aanspreekpunt zijn voor eindgebruikers.’ Tegelijk wijst Jacobs er op dat er vaak geen extra budgetten zijn, waardoor de duurdere licenties ook zullen vreten aan budgetten voor innovatie of andere projecten.

Snel vertrekken gaat niet

VMware legt zich als virtualisatiespecialist toe op onder meer private cloud oplossingen. Maar zulke omgevingen zijn vrij complex en lastig om snel te vervangen. Zelfs als gebruikers weg willen, zou zo’n migratie nog steeds enkele jaren kosten.

Tegelijk waarschuwt de open brief dat het alternatief vaak de publieke cloud is, in handen van enkele hyperscalers. VMware achterlaten betekent dus ook meer macht geven aan (doorgaans Amerikaanse) cloudbedrijven.

De formele optie bij zo’n geschillen is naar de rechtbank stappen. Maar ook dat is geen ideale oplossing omdat bedrijven intussen nog steeds afhankelijk zijn van VMware. Mede daarom spreken Beltug, Cigef, CIO Platform Nederland, en VOICE in hun naam.

EU

Beltug en haar sectorgenoten richten hun brief aan Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen, Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton en Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. De organisatie benadrukt dat Europa hier moet tussenkomen om Europese bedrijven te beschermen.

‘Als Europa dit laat gebeuren, dan wordt dit een precedent voor andere techbedrijven,’ zegt Jacobs. De praktijken van Broadcom en VMware zijn overigens niet beperkt tot Europa. Ook in de VS lijken klanten en partners plots nieuwe prijzen en werkwijzen te krijgen.

Opmerkelijk: de praktijken zijn wel degelijk bekend. Een jaar geleden schreven we nog dat drastische prijsstijgingen een bezorgdheid was van Europa. Ook Jacobs (Beltug) zegt dat ze al eerder aan de alarmbel trok: ‘We hebben hier twee jaar geleden (toen Broadcom goedkeuring moest vragen voor de overname van VMware, nvdr.) voor gewaarschuwd. We hebben gelijkaardige dingen gezien met de overname van CA (2018) en Symantec (2019). Nu gebeurt hetzelfde voor klanten van VMware.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content