Met Vision Pro stelt Apple eindelijk zijn langverwachte (en peperdure) VR-bril voor

Apple heeft maandag zijn eigen virtualrealitybril, Vision Pro gedoopt, voorgesteld. Over het gadget werd al ruim acht jaar gespeculeerd.

Het is, na de Apple Watch uit 2014, de eerste echte nieuwigheid in jaren voor de technologiegigant. ‘Digitale content mengen met de echte wereld gaat toelaten om nieuwe ervaringen te creëren, zoals we die nog nooit gezien hebben’, zei Apple-CEO Tim Cook over het gadget. De Apple Vision Pro kan computerbeelden over de realiteit heen leggen (augmented reality of AR) door middel van camera’s die de wereld om je heen tonen, maar kan ook voor virtual reality (VR) gebruikt worden.

Met een prijskaartje van 3.499 dollar kost de bril wat meer dan de 3.000 dollar die analisten vooraf noemden. Anders dan gelijkaardige modellen, zoals de Quest van Facebook-moeder Meta of Vive van HTC zal de Apple-bril niet draadloos zijn.

De presentatie van de Vision Pro-bril richtte zich niet op AR, maar vooral op al bestaande toepassingen, als videobellen, bekijken van video’s of foto’s of zelfs surfen op het web. Daarbij worden zaken wel in de bestaande wereld geprojecteerd, maar niet op een manier waarbij de computerbeelden iets toevoegden aan de realiteit. Apple besteedde daarnaast veel tijd aan het tonen van de bril om films te kijken of spelletjes te spelen.

Ideeën over het gebruik van AR kwamen wel van Disney. Topman Bob Iger van het entertainmentconcern demonstreerde een interactieve kaart van Disneyland op een keukentafel te tonen, en toonde hoe je Mickey Mouse uit een poster op de muur kan laten springen of een virtuele trein door je kamer laat rijden. Disney brengt bovendien zijn videostreamingdienst Disney+ naar de Vision Pro.

Opvallend aan de Apple-bril is verder dat aan de buitenkant de ogen van de drager te zien zijn. Zo kunnen andere mensen zien of je hen kan zien, of druk bezig bent met een app of film. In dat geval komt er een kleurrijke waas over dat scherm. Met dezelfde camera’s die de ogen in de gaten houden, wordt de gebruiker geïdentificeerd aan de hand van irisherkenning.

Metaverse

De Vision Pro komt begin 2024 beschikbaar in de Verenigde Staten en kost daar net geen 3.500 dollar. Pas later komt het gadget beschikbaar in andere landen.


Meta domineert momenteel nog het terrein van virtual reality: de Quest-modellen waren eind vorig jaar goed voor 80 procent van de markt. Vorige week nog kondigde CEO Mark Zuckerberg een nieuw toestel aan, de Quest 3. Die zal dit najaar voor 500 dollar in de Verenigde Staten te koop zijn. Volgens Zuckerberg is het zogenaamde metaverse, na web en mobile, de toekomst van het internet. Het grote publiek is van die visie voorlopig echter nog niet overtuigd.

Partner Content