Ook Disney legt paswoord-delen aan banden

Beeld uit de aanstaande Disney+-reeks 'Ahsoka'. © Disney
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

Nadat Netflix al strenger werd voor gebruikers die hun abonnementen illegaal delen, is ook Disney van plan om paswoorden delen moeilijker te maken op zijn platformen Disney+ en Hulu. De maatregelen zouden deze zomer ingaan.

Woensdag pas werd Bob Iger na een lang aandeelhoudersgevecht opnieuw bevestigd als CEO van het Huis van de Muis, donderdag liet hij in een interview vallen dat het vanaf deze zomer lastiger moet worden om paswoorden te delen van de streamingplatformen Disney+ en Hulu. De bedoeling is dat het bedrijf zo eindelijk winstcijfers ‘met dubbele getallen’ haalt. Disney+ verloor na een prijsstijging in het laatste kwartaal van 2023 zo’n 1,3 miljoen abonnees.

De plannen om strenger toezicht te houden op wie inlogt met welke account dateren al van augustus vorig jaar. Eind 2023 voerden beide platformen een nieuwe regel in dat accounts slechts gebruikt mogen worden door ‘één huishouden’, wat neer komt op alle toestellen die verbonden zijn met het geregistreerde adres van een gebruiker. Vanaf juni wil Disney in een aantal landen die voorwaarde harder beginnen controleren, om de maatregelen tegen september overal uit te rollen.

Geregistreerd adres

Hoe één en ander zou werken is nog niet duidelijk. Netflix, dat gelijkaardige maatregelen een jaar geleden introduceerde, analyseert adressen, de activiteit op een account, en identificatienummers van toestellen om vast te stellen of zie wel degelijk met hun geregistreerde adres gelinkt zijn. Naar alle verwachting zal ook Disney zo’n benadering gebruiken. Netflix zag na de invoering van zijn nieuw beleid het aantal betalende abonnees stijgen.

Voorlopig is het bij Disney+ nog niet mogelijk om, zoals bij Netflix, aan je account tegen betaling andere gebruikers toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een kind dat op kot gaat. Volgens het streamingbedrijf zal zo’n optie later worden toegevoegd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content