Europa wil meer transparantie rond politieke advertenties op sociale media

Sociale media zijn meer gaan doen tegen nepnieuws op hun platforms, maar over bijvoorbeeld politieke advertenties zijn ze nog niet transparant genoeg. De Europese Commissie wil daarom dat ze hun inspanningen opvoeren in aanloop naar de Europese verkiezingen.

Google, Facebook, Twitter, Mozilla en de advertentie-industrie ondertekenden vorig jaar een gedragscode tegen nepnieuws en desinformatie. Zij hebben nu voor het eerst rapportages ingediend bij Europa over hun activiteiten.

Met het verwijderen van nepaccounts en het minder zichtbaar maken van misleidende sites gaat het de goede kant op, maar rond politieke beïnvloeding via advertenties moet meer openheid komen. Zo krijgen onafhankelijke onderzoekers nog onvoldoende toegang tot gegevens, aldus Brussel. Ook de contacten met EU-lidstaten kunnen beter.

De sociale media moeten tot de verkiezingen in mei elke maand een voortgangsrapport indienen. De maatregelen die Facebook maandag aankondigde, werden positief onthaald, maar het moet net als de andere bedrijven de samenwerking met factcheckers verder opvoeren. ”We hebben nog een lange weg te gaan. Je kan vuur niet met waterpistolen bedwingen”, zei EU-commissaris Julian King (Veiligheidsunie).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content