Facebook gaat opnieuw clickbait afstraffen

Pieterjan Van Leemputten

Misleidende berichten worden binnenkort minder zichtbaar in je newsfeed. Facebook gaat proberen in te schatten wanneer je klikt op een kat in een zak.

De sociale netwerksite wil vermijden dat gebruikers klikken op spectaculaire titels die uiteindelijk niet blijken te zijn wat het lijkt. Dat kan gaan over titels als “Je gaat nooit geloven wat deze baby/panda/kitten doet als niemand kijkt” of “Je gaat nooit geloven wat deze man deed nadat zijn ex hem bedroog”, maar het kan even goed gaan over posts die bepaalde prijzen of andere dingen beloven.

In een blogpost legt Facebook uit dat het voortaan rekening gaat houden met de tijd die mensen op die pagina’s doorbrengen. Als een lezer meteen terugkomt na het openen van het artikel, redeneert de site dat de inhoud waarschijnlijk niet overeenkomt met de titel en dat het dus om clickbait gaat. Die verhalen worden in de toekomst lager geplaatst in je newsfeed.

De functie wordt momenteel en in de komende weken uitgerold. Volgens de site zullen de meeste sites hooguit een lichte stijging of daling merken.

De aankondiging is wel opmerkelijk want Facebook deed twee jaar geleden al eens exact hetzelfde. Ook toen werd er rekening gehouden met hoe snel gebruikers terugkeren om aan te geven hoe relevant een artikel is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content