Facebook: ‘Verrast en teleurgesteld door theatrale actie van Privacycommissie’

“We zijn verrast en teleurgesteld door de theatrale actie van de Belgische Privacycommissie”, reageert Facebook op de gerechtelijke stappen die de Privacycommissie tegen de sociale netwerksite onderneemt. “Diezelfde Privacycommissie was akkoord gegaan ons te ontmoeten op 19 juni om de aanbevelingen te bespreken.”

“Hoewel we er alle vertrouwen in hebben dat de gerechtelijke stappen van de Belgische Privacycommissie nergens toe zullen leiden, blijven we toch bereid om met hen samen te kijken hoe we kunnen tegemoetkomen aan hun bekommernissen, via een dialoog met Facebook Ierland en met onze regulator, de Irish Data Protection Commissioner”, aldus Tina Kulow, woordvoerster van Facebook voor onder meer de Benelux, in een e-mail aan Belga.

Zondag raakte bekend dat de Belgische privacycommissie Facebook voor de rechtbank daagt. Uit een onderzoek dat de Privacycommissie liet uitvoeren, bleek twee maanden geleden immers dat Facebook een loopje neemt met de Europese en Belgische privacywetgeving. “Met name de manier waarop de sociale netwerksite leden, maar ook niet-leden, heimelijk traceert en gegevens ervan verwerkt, is flagrant”, zo zei Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie. “Zelfs mensen die uitdrukkelijk aangeven dat ze niet gevolgd willen worden, worden toch gevolgd. Facebook slaat op welke websites surfers bezoeken zonder dat die dat weten en treedt zo de privacywetgeving met voeten.”

Tina Kulow laat in haar e-mail verstaan dat dit rapport van de Belgische Privacycommissie “gebaseerd is op onvoldoende informatie om accurate conclusies te trekken”.

Uit het antwoord van Facebook blijkt ook dat het bedrijf vindt dat het alleen onderworpen is aan de Europese wetgeving over gegevensbescherming en de Ierse dataregulator, the Irish DPC.

Kulow wijst er nog op dat Facebook al eerder heeft gecommuniceerd dat “het gebruik van cookies al 15 jaar gemeengoed is bij internetbedrijven”. “En als gebruikers niet wensen geconfronteerd te worden met advertenties op basis van websites die ze hebben bezocht, dan kunnen ze daarvoor kiezen via de EDAA (European Interactive Digital Advertising Alliance). De gebruiker kan dan via zijn of haar advertentievoorkeuren aangeven dat hij of zij bepaalde advertenties niet wil toegezonden krijgen. Facebook gaat zelfs verder, want de EDAA-opt out-keuze geldt voor alle dragers die je gebruikt en dan zal je op geen enkel toestel advertenties toegezonden krijgen”, aldus Kulow.

(Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content