Heeft het nog zin om Nokia te reanimeren?

Pieterjan Van Leemputten

Er komen binnenkort terug Nokia telefoons en zelfs tablets op de markt. Maar heeft het, zelfs met een merknaam als Nokia, nog zin om vandaag opnieuw naar de telefoonmarkt te trekken?

Ja, er komen weer Nokia’s op de markt en de smartphones en tablets zullen op Android draaien. Het Finse HMD global oy sluit een tienjarige licentiedeal met Nokia voor smartphones en tablets en met Microsoft om ook feature phones onder de Nokia merknaam uit te brengen. HMD is daarmee de jongste speler op de markt en zal geleid worden door Arto Nummela, die onder meer voor Nokia en Microsoft werkte.

Gisteren schreven we al dat FIH Mobile Limited, een dochter van Foxconn, de feature phone business van Microsoft overneemt. Dat bleek toen niet het volledige verhaal. In praktijk komt het er op neer dat FIH en HMD een samenwerkingsverband hebben wat er op lijkt neer te komen dat HMD de telefoons ontwikkelt en naar de markt brengt, maar dat FIH de toestellen zal produceren. Nokia zelf komt in de raad van bestuur van HMD, maar investeert zelf niets.

Hoogdagen zijn (overal) voorbij

De zet zal ongetwijfeld enkele nostalgici in vervoering brengen. Maar is het vandaag nog zinvol? Apple en Samsung verdelen bijna alle winst op de smartphonemarkt onder zich, zelfs prominente spelers als HTC worden niet langer rijk van de toestellen. Hetzelfde geldt voor de feature phones. Zij hebben vandaag nog hun waarde als goedkope multimediatelefoons, maar worden zelfs in landen met lage inkomens vandaag vervangen door smartphones.

“Het wordt een moeilijke uitdaging voor Nokia/HMD”, bevestigt Annette Zimmermann, research director bij Gartner voor Personal Technologies. “De high-end markt wordt het lastigst om te concurreren. Ze hebben misschien een kans in de goedkopere segmenten, maar ik hoop dat ze een geniaal marketingplan hebben want enkel merkbekendheid volstaat niet.”

Heeft het nog zin om Nokia te reanimeren?

De smartphonemarkt gaat volgens gartner dit jaar slechts zeven procent groeien. Zimmermann merkt op dat de timing slecht zit.: “De smartphonemarkt vertraagt, de jaren van grote groei zijn voorbij dus. Ze gaan niet de voordelen hebben die andere spelers de afgelopen vijf jaren kenden.”

Feature phones zakken weg

Ook voor het segment van de feature phones is Zimmermann niet echt hoopvol. “Ze zullen in de komende twee jaar nog wel relevant blijven. Maar nadien gaan daar geen grote volumes uit komen. We verwachten dat ze vandaag nog goed zijn voor 20 procent van de markt (zo’n 400 miljoen toestellen). Maar dat zal tegen 2020 zakken tot 6 procent.”

Een mogelijke strategie zou volgens Zimmermann kunnen zijn om dankzij de merknaam eerst in te zetten op feature phones, om die gebruikers warm te maken voor een nieuwe Nokia smartphone in de nabije toekomst.”

Wie wint er bij?

Het bedrijf Nokia lijkt ons op het eerste zicht de partij die de beste deal heeft bij de reanimatie van het Nokia-merk. De Finnen krijgen royalties en inspraak via de raad van bestuur. Maar investeren zelf niets. Als het slaagt dan krijgt Nokia extra inkomsten, mislukt het dan gaat er geen euro verloren.

Ook voor Microsoft is het afschuiven van de feature phones een goede zaak. Het recupereert zo 350 miljoen dollar van de 5,4 miljard euro die het in 2013 betaalde voor Nokia’s telefoonactiviteiten. Daarbij verhuizen ook 4.500 werknemers die wellicht geen al te grote toekomst hadden binnen het bedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content