Meta wil niet langer betalen voor nieuws in Australië

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Meta zal uitgevers in Australië niet langer betalen voor het delen van artikels op Facebook. De deal van enkele jaren geleden is vandaag niet meer relevant stelt het bedrijf.

Meta en nieuwsuitgevers hebben al jaren wereldwijd een woelige relatie. Australië was een van de eerste landen met een overeenkomst waarbij Meta uitgevers zou betalen opdat gebruikers hun artikels konden delen op Facebook.

De meeste van die deals lopen dit jaar af en Meta laat nu verstaan dat ze niet worden vernieuwd. Het zegt dat de promotie van nieuws en politieke inhoud wordt teruggeschroefd en dat nieuws vandaag maar een fractie van de inhoud is. ‘We zullen geen nieuwe commerciële deals voor traditioneel nieuws in deze landen aangaan en we zullen geen nieuwe Facebookproducten voor nieuwsuitgevers aanbieden,’ zegt het bedrijf in een verklaring aan Reuters.

Meta is op zich niet verplicht tot zo’n deal, maar ze komt wel verder uit mogelijke wetgeving. Toen uitgevers klaagden over de beelden, titels en intro’s van stukken die gratis op Facebook werden verspreid, en er wetgeving dreigde aan te komen om daar regelingen in te treffen, besloot facebook het delen van nieuwslinks te blokkeren.

Dat werd later weer opgeheven in combinatie met financiële afspraken. Hoe omvangrijk die waren is nooit formeel meegedeeld, maar Australische media schatten het bedrag op ongeveer 70 miljoen Australische dollar, of 42 miljoen euro per jaar.

Maar dat lijkt nu voorbij. Meta zegt dat nieuws delen op haar platform minder belangrijk is geworden in verschillende landen. Waarschijnlijk zal het bedrijf ook elders dergelijke overeenkomsten in de nabije toekomst herbekijken.

Google

Ook Google heeft dergelijke afspraken met uitgevers, die zijn iets later op gang gekomen en zullen dus nog even doorgaan. Maar ook die relatie blijft woelig. Beide bedrijven zijn bijzonder dominant in online advertenties, waardoor ze rechtstreekse concurrenten zijn van mediabedrijven. Dat mediabedrijven investeren in content of journalistiek werk, waar hun concurrenten zonder compensatie stukken van delen op hun platformen, wringt bij de mediaspelers.
In de marge daarvan spanden dertig Europese mediabedrijven, waaronder Data News-uitgever Roularta, deze week nog een zaak aan van 2,1 miljard euro tegen Google en een mogelijke benadeling van andere advertentietools ten opzichte van haar eigen platformen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content