Snapchat steeds interessanter voor oudere gebruikers, maar is dat goed nieuws?

Wim Kopinga Freelance journalist

Snapchat is al lange tijd de populairste app onder jongeren, maar mensen boven de 25 vinden hun weg ook steeds vaker naar het platform blijkt uit recente cijfers. Is dat een goed teken, of het begin van het einde?

Snapchat staat voornamelijk bekend als app die populair is onder tieners en jongeren. Wanneer je boven de 25 bent is de kans groot dat je er namelijk niet veel van begrijpt. Jongeren trokken massaal naar het netwerk, omdat zelfs hun oma een account aanmaakte op Facebook. Nu lijkt de leuke en anonieme tijd op Snapchat voorbij, omdat steeds meer volwassenen de app ontdekken.

Volgens data van comScore is het percentage 25 tot 34 jarigen die de app geïnstalleerd hebben in de Verenigde Staten van 5 naar 38 procent gestegen in drie jaar tijd. Zelfs smartphonegebruikers ouder dan 35 ontdekken de app nu. Vanuit een zakelijk oogpunt is dat voor Snapchat goed nieuws, want daar het geld. Adverteerders zullen dus ook steeds meer interesse tonen. Maar zijn jongeren hier blij mee?

Snapchat steeds interessanter voor oudere gebruikers, maar is dat goed nieuws?
© Statista

Naast de ‘vergrijzing’ op Snapchat kwam het bedrijf gisteren met een nieuwe functie op de proppen waar jongeren ook niet gelijk blij mee zijn: Memories. Hiermee is het mogelijk om foto’s te bewaren, zoeken en later te posten. Het wordt daarbij ook mogelijk om oude Snaps opnieuw te delen. Ze worden daarbij wel voorzien van een kader, waardoor duidelijk is dat het om een oud beeld gaat.

Opmerkelijke beslissing

De beslissing komt het bedrijf gelijk al na lancering op kritiek te staan. Eerder was het alleen mogelijk om een foto of video live te delen, op het moment dat het gebeurde. Hierdoor bleef het rauw, snel en eerlijk. Critici zijn bang dat het met Memories te veel op Instagram gaat lijken. Daar delen de meeste mensen alleen maar perfecte beelden, waar ze altijd goed op staan. Snapchat was hier juist de tegenhanger van. Doordat foto’s na 24 uur weer uit je verhaal verdwijnen is het niet erg dat een foto lelijk is. Het tijdelijke gegeven maakte dat er niet teveel over nagedacht werd.

Of deze veranderingen écht iets teweeg gaan brengen is de vraag. Snapchat heeft de laatste jaren een knappe ontwikkeling doorgemaakt en blijft groeien; het heeft nu zelfs meer actieve gebruikers dan Twitter. Memories zal het gebruik van de app veranderen, maar in hoeverre de functie aan zal slaan en voor een leegloop zal zorgen kan nu niet gezegd worden. Feit is wel dat veel sociale netwerken komen en gaan – kent u MySpace nog?

Snapchat steeds interessanter voor oudere gebruikers, maar is dat goed nieuws?
© Gizmodo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content