Swissport gaat laadkarren traceren met LoRa
Nu de eerste LoRa-netwerken zijn uitgerold is ook de eerste commerciële project een feit. Bagageverwerker Swissport gaat zijn voertuigen en laadkarren uitrusten met sensoren op Brussels Airport.
Swissport testte de technologie al van voor Proximus zijn LoRa-netwerk lanceerde maar dat gaat nu over in een commerciële uitrol. European Datacomm uit Zwijndrecht staat in voor de uitrol van de oplossing en verwerkt de komende drie jaar de gegevens via zijn eigen data-mining platform. De uitrol zelf loopt tussen eind maart en moet tegen 15 juni rond zijn.
De sensoren, ongeveer 600 in totaal, houden onder meer de gps-positie van de voertuigen en vrachtkarren bij. Maar monitoren ook hoe vaak een voertuig wordt geladen en gelost. Die gegevens worden Door European Datacomm verwerkt en teruggestuurd naar Swissport via een dashboard voor interne rapportering. De bedoeling is dat Swissport zo zijn de voertuigen efficiënter kan onderhouden en de logistieke processen beter kan afstemmen.
Het grote voordeel van LoRa is de autonomie. “De LoRa devices bieden een autonomie van meer dan 1 jaar tot zelfs 2 jaar in specifieke toepassingen, waar GSM data gebaseerde oplossingen op batterij een maximale autonomie van slechts luttele maanden konden bieden”, legt Luc Smet, ceo van European Datacomm uit aan Data News. Vooral in niet-gemotoriseerde voertuigen, waar de sensor afhankelijk is van een batterij, is dat een groot voordeel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier