Twitter vindt ‘nieuw’ verificatievinkje uit

Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Twitter lijkt terug te komen op eerdere plannen rond de verificatievinkjes. Betaalde ongeverifieerde vinkjes zullen er komen, maar daarnaast wil Twitter een extra vinkje uitrollen om de authentieke accounts van bijvoorbeeld overheden te herkennen.

Enkele dagen na de eerste aankondiging van plannen voor een betaald abonnement op Twitter, lijkt de berichtendienst een antwoord te bieden op enkele punten van kritiek op die plannen. Voor gelukkigen die de hele heisa hebben gemist: ze draait (onder meer) rond ‘blue checkmarks’, het vinkje naast iemands accountnaam op Twitter. Momenteel krijgen alleen accounts waarvan de identiteit geverifieerd is door het bedrijf, zo’n vinkje. De vinkjes worden daarom gebruikt door bijvoorbeeld overheidsorganisaties en publieke figuren, maar ook kranten en journalisten, om aan te duiden dat het om de echte account gaat, en niet een parodie of een imitatie.

Elon Musk, die Twitter nog geen twee weken geleden overnam, heeft echter plannen voor een uitbreiding van het betalende abonnement op de dienst. Voor acht dollar per maand zou zo iedereen een ‘blauw vinkje’ kunnen krijgen. Daar kwam al snel kritiek op, onder meer van gebruikers die zich zorgen maken om desinformatie. Iemand zou zich op die manier bijvoorbeeld kunnen voordoen als, we zeggen maar wat, Elon Musk, en onzin beginnen uitkramen om gebruikers in de war te brengen.

Esther Crawford, die voor Twitter de abonnementendienst moet opfrissen, zegt nu op het platform dat ze plannen heeft voor een tweede ‘officieel’ grijs vinkje. Dat zou aan specifieke accounts worden toegewezen na verificatie en is bedoeld voor ‘overheden, commerciële bedrijven, zakenpartners, grote mediabedrijven, uitgevers en enkele publieke figuren’. De functie van het bestaande blauwe vinkje, dus, dat nu gewoon een minder hip grijs wordt. Wie het betalende blauwe vinkje wil, zal overigens geen identiteits-checks moeten ondergaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content