Colruyt Group pioniert met eigen IoT-platform
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Het koeltransport bij Colruyt Group zit in een stevig nieuw IT-jasje. Een project met geconnecteerde koelboxen steunt op het IoT-platform dat de groep in eigen huis ontwikkelde. De IoT-toepassing zorgt voor een gegarandeerde koudeketting en een efficiëntere werkwijze bij Collect&Go.
Colruyt Group blijft inzetten op nieuwe, innovatieve technologie. De groep bouwde de voorbije decennia een indrukwekkende IT-omgeving uit met state of the art technologie en ondersteund met eigen expertise. Toen bleek dat het Internet of Things heel wat potentieel bood om bepaalde processen binnen de groep op te volgen en efficiënter te maken, besliste Colruyt Group een eigen IoT-platform uit te bouwen. Het project met de geconnecteerde koelboxen is alvast één van de eerste concrete toepassingen op dat platform.
“Collect&Go had meer capaciteit nodig dan er aanwezig was in het distributiecentrum in Zaventem. We werken daarom met een nieuw distributiecentrum in Londerzeel”, zegt Steven Leemans, Service Delivery Manager binnen Colruyt Group. “De verse en ingevroren goederen werden vroeger in het distributiecentrum in blauwe Collect&Go-kratten geplaatst en naar de verschillende afhaalpunten overgebracht in frigokarren. Daar werden de goederen dan in de koelkasten gestopt.”
Koudeketting gegarandeerd
“We hebben met ons project voor een efficiëntere weg gezorgd”, gaat Steven verder. “We ontwikkelden een op maat gemaakte koelbox waarin plaats is voor twee plooikratten en twee koelelementen. Alle verse en diepvriesvoeding plaatsen we in het distributiecentrum al in de kratten die voor de klanten bestemd zijn. Op het afhaalpunt hoeven we de goederen niet meer over te laden naar de koelkast. De blauwe Collect&Go-plooikratten blijven in de koelbox tot de klant zijn bestelling komt ophalen.” Aan de achterkant van de koelbox is er een bluetooth-temperatuursensor voorzien. In het distributiecenter van Londerzeel en de gerelateerde filialen hebben we bluetooth-gateways hangen, die de sensoren uitlezen en naar het IoT-platform doorsturen.”
Via het platform kan Colruyt Group heel het traject van de koelboxen meevolgen, tot aan het afhaalpunt. “Zo lezen we de temperatuur om de vijf minuten uit en zorgen we ervoor dat de koudeketting steeds gegarandeerd is.”
Groepsplatform
Het nieuwe IoT-platform van Colruyt Group moet straks veel meer toepassingen mogelijk maken. “We hebben heel nadrukkelijk gekozen voor een groepsplatform, waarbij we nu al één bepaalde use case implementeren, maar het is de bedoeling om op dit platform heel wat toekomstige cases uit te werken. Het is dus een heel groots project geworden, met veel meer uitdagingen dan een punt-tot-puntoplossing voor één use case. We hebben daarbij de vele technologie en kennis die we in huis hebben gegroepeerd in één project. Dat is het voordeel van een grote groep waar je met veel mensen en expertise aan je IT-ontwikkelingen kunt werken”, meent Steven.
Proactief werken
Brechtel Dero, divisiemanager Colruyt Group IT, vult aan hoe Colruyt Group naar de toekomst kijkt op IT-vlak. “Het geïntegreerde IT-platform waarmee we het koelboxproject hebben uitgerold, zet ons vlotter op weg bij toekomstige use cases en zorgt er tegelijkertijd voor dat we de gecapteerde data op een vlotte manier beschikbaar kunnen stellen aan eender wie er nood aan heeft binnen Colruyt Group”, zegt hij. “Dat is een hele nieuwe benadering waarmee we binnen de groep naar onze IT-strategie kijken.”
Het is de ambitie van Colruyt Group om sterk in te zetten op digitale transformatie. “Wij moeten er met de IT-afdeling klaar voor zijn om alle technologieën die de digitale transformatie kunnen versnellen, voldoende snel te capteren. Er staat ons nog heel wat te wachten. We bekijken telkens het ideale moment om nieuwe technologieën te activeren en erin te investeren. Vanuit de IT-afdeling willen we de nodige voorsprong nemen, zodat we de nieuwe technologieën al in de vingers hebben nog voor er een vraag komt vanuit de businessafdeling. Proactief aan oplossingen werken voor problemen in de toekomst maakt het werk hier heel boeiend en brengt je in een dynamische omgeving.”
Vier pijlers
Projectmanagers, IT-architecten, businessarchitecten, analisten en technische experts: een heel divers team bouwde mee aan het koelboxproject. “De veelheid aan projecten, producten en profielen en de uitdagende technologische context maken van Colruyt Group een hele interessante werkomgeving voor IT’ers. We zijn voortdurend met nieuwe dingen bezig. We hebben enerzijds die technologische omgeving om in te werken en anderzijds een heel groot scala aan businessopportuniteiten waarbinnen we dat kunnen doen”, weet Brechtel.
De IT-strategie van de retailgroep steunt op vier pijlers: gericht aankopen, zelf bouwen, orkestreren en inspireren. Brechtel licht toe. “We kunnen niet alles zelf bouwen en ook niet zomaar allerlei pakketten implementeren. Soms moeten we samenwerken met externe partijen. Zo werken we voor ons nieuw IoT-platform heel nauw samen met Microsoft om verder te groeien. Het project is een duidelijk voorbeeld van de eerste drie pijlers, die ervoor zorgen dat het nieuwe initiatief kan slagen. En als we vanuit IT een platform ter beschikking stellen, dan moeten we ook de nodige inspiratie binnen de groep brengen, zodat mensen aan businesszijde de mogelijkheden op IT-vlak leren kennen en er de meerwaarde van inzien.”