Gartner voorspelt smartwatchboom, maar niet voor Apple

De Apple Watch zal er voor zorgen dat het grote publiek meer interesse heeft in smartwatches. maar de hoge prijs zal velen vooral naar Androidtoestellen doen grijpen zegt Gartner.

De marktonderzoeker verwacht dat in 2016 veertig procent van de elektronica rond onze pols (vandaag vooral fitnesstrackers en gewone horloges) zal bestaan uit smartwatches. Ook de toestelmakers zijn het afgelopen jaar op de kar gesproken: vorig jaar waren twee van tien grootste smartphonemakers actief met horloges, vandaag zijn dat er zeven.

Gartner brengt zijn bevindingen uit vlak na de lancering van de Apple Watch en merkt op dat die aankondiging de interesse van de doorsnee consument zal wekken. Al wil dat niet zeggen dat Apple de markt per definitie zal domineren. “Net zoals met de iPhone zal de hoge prijsstrategie van Apple het marktaandeel beperken. Al verwachten we dat het door de focus op design en interface wel veel gebruikers kan overtuigen.”

Dat laatste is niet onbelangrijk. Zo kunnen al bestaande smartwatches van onder meer Sony of Samsung wel op media-aandacht rekenen, maar breken ze vooralsnog geen harten bij de consument. Dat zal vermoedelijk veranderen volgend jaar, al noemt Gartner geen verkoopsverwachtingen, enkel dat de toestellen klaar zijn om populair te worden.

Door de band genomen komt het er op neer dat Apple’s horloge er voor zorgt dat meer mensen weten wat een smartwatch is en er mogelijk een gaan kopen. Tegelijk gaan zowel bekende als grijze merken een toestel op de markt brengen. Zo verwacht Gartner een gemiddelde prijs van 150 dollar onder Chinese toeleveranciers (OEM’s en ODM’s).

Maar de toestellen moeten wel beter. De smartwatch moet nog een beter evenwicht vinden tussen mogelijkheden, design en batterijduur. Maar ook smartphones, die al snel een paar uur autonomie verliezen door het gebruik van een slim horloge, lijden onder het nieuwe gadget.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content