Google+ na Facebook tweede populairste sociale netwerk

30/01/13 om 11:17 - Bijgewerkt om 11:17

Bron: Datanews

Volgens een nieuw rapport van Global Web Index blijft Facebook veruit het meest gebruikte sociale netwerk. Maar Google+ maakt een grote sprong voorwaarts en neemt nu de tweede positie in. De softwarereus bekleedt met YouTube, dat eerder niet werd gemeten als sociaal netwerk, ook de derde plaats.

Google+ na Facebook tweede populairste sociale netwerk

Volgens een nieuw rapport van Global Web Index blijft Facebook veruit het meest gebruikte sociale netwerk. Maar Google+ maakt een grote sprong voorwaarts en neemt nu de tweede positie in. De softwarereus bekleedt met YouTube, dat eerder niet werd gemeten als sociaal netwerk, ook de derde plaats.

In het vierde kwartaal van 2012 had Google Plus volgens het rapport van Global Web Index wereldwijd 343 miljoen actieve gebruikers (actief gedefinieerd als "gebruikt de afgelopen maand"). Dat is een stijging van 27 percent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012. Ongeveer anderhalf jaar na de lancering nestelt Google+ zich al op de tweede plaats in de rangschikking van sociale netwerken met wereldwijd de meeste actieve gebruikers. Het heeft een marktaandeel van 25 percent. Google+ dat de eerste maand voortvarend van start ging, maar daarna een terugval kende - in veel media werd gesproken van een spookstad -, lijkt na een restyling en toevoeging van nieuwe technologie zijn momentum te hebben gevonden.

Facebook staat ongenaakbaar op kop met een marktaandeel van 51 percent. Volgens het rapport van Global Web Index heeft het populairste sociale netwerk wereldwijd 903 miljoen accounts waarvan ongeveer 693 miljoen actieve gebruikers.

Opvallend is de derde plaats van YouTube, dat voor het eerst als sociaal netwerk wordt gemeten, met wereldwijd een marktaandeel van 21 percent of zo'n 300 miljoen gebruikers. Google profiteert ongetwijfeld van de interactie tussen de diverse internetdiensten die het aanbiedt en de soepele integratie ervan. Bovendien heeft het sterke mobiele applicaties van de sociale netwerken.

Toch is de sterkste stijger wereldwijd volgens Global Web Index niet Google+, YouTube of Facebook maar Twitter. Dat groeide van het tweede naar het vierde kwartaal 2012 met maar liefst 40 percent. Het heeft 288 miljoen gebruikers of 21 percent marktaandeel.

Onze partners