Uit het wiel gefietst

27/11/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

De Post heeft voor de 3.000 nieuwe fietsen voor zijn postbodes niet gekozen voor de huidige leverancier Ludo Fietsen, maar voor een Duitse concurrent, Speedliner. Alleen de naam al. Zie je onze facteurs al snuiven: ik heb een Speedliner! Postbodes op speed. Hebben al wat meegemaakt sinds de invoering van de Georoute.

De Post heeft voor de 3.000 nieuwe fietsen voor zijn postbodes niet gekozen voor de huidige leverancier Ludo Fietsen, maar voor een Duitse concurrent, Speedliner. Alleen de naam al. Zie je onze facteurs al snuiven: ik heb een Speedliner! Postbodes op speed. Hebben al wat meegemaakt sinds de invoering van de Georoute.

BelNet, ons Belgische universiteitsnetwerk, heeft voor zijn BNIX-internetknooppunt, gekozen voor Zycko, een Britse distributeur die de Benelux vanuit Nederland bestiert. Zycko? Nog nooit van gehoord. Een Zippo ken ik wel, dat is een windvrije zeemansaansteker. Het vuur aan de lont bij BelNet.

En Proximus heeft zopas de Chinese kaart getrokken en haalt Huawei binnen voor zijn nieuwe radionetwerk. Dat ook Mobistar voor Huawei gekozen heeft, moet de aankoop helpen rechtvaardigen. Proximus, de trotse leider wordt een follower?

In de jaren '90 werd meermaals geschermd met werkgelegenheid door Siemens en Alcatel. Wijlen John Goossens, later topman van Belgacom, was er altijd als de kippen bij om onderzoek en ontwikkeling in eigen land te promoten om bestellingen binnen te halen. Ook locale support en ondersteuning waren belangrijke elementen bij de onderhandelingen. Vandaag lijken overheidsinstellingen er prat op te gaan dat ze de goedkoopste én dus vaak buitenlandse oplossing kiezen. Dat bedrijven inmiddels vrachtwagens vol werknemers aan de deur moeten zetten, zal hen worst wezen. Toch gaat Proximus meteen pruilen dat zijn tanende inkomsten onder meer toe te schrijven zijn aan ondernemingen die sluiten. Dag bedrijfsmobieltjes.

De Belgen, en in de eerste plaats de overheidsbedrijven, zouden zich wat meer door de lange termijn mogen laten leiden, en minder door het snelle gewin. In grotere buurlanden zoals Frankrijk of Duitsland zou van een gelijkaardige aanpak geen sprake zijn. Daar fietsen ze mooi in elkaars wiel. Dat zet een heleboel spelers uit de wind. Dat scheelt op het einde van de rit.

Onze partners