Hoeveel verdient u eigenlijk? Dat moet in ons land zowat de meest indiscrete vraag zijn die er bestaat. Zelfs in de volstrekt anoniem afgenomen salarisenquête van Data News geeft 2,4% van de respondenten aan die vraag liever niet te beantwoorden. Gelukkig deed de overige 97,6% van de deelnemers dat wel. Zo weten we vandaag alsnog wat het antwoord van de gemiddelde IT'er op de gevreesde vraag is. Grote zorgen hoeven we ons niet te maken. Als we er de cijfers bijnemen, dan verdienen IT'ers in ons land lang niet slecht. Zowat 20% van de IT'ers heeft een brutoloon tussen 3.000 en 4.500 euro. Een kwart van de respondenten situeert zich bruto tussen 4.500 en 5.500 euro, één op vijf tussen 6.500 en 10.000 euro bruto. Het verbaast wellicht niet dat een zelfstandig consultant meer verdient dan een IT'er in vaste loondienst. Tegelijk neemt het loon ook toe naarmate het aantal jaren ervaring stijgt.
...

Hoeveel verdient u eigenlijk? Dat moet in ons land zowat de meest indiscrete vraag zijn die er bestaat. Zelfs in de volstrekt anoniem afgenomen salarisenquête van Data News geeft 2,4% van de respondenten aan die vraag liever niet te beantwoorden. Gelukkig deed de overige 97,6% van de deelnemers dat wel. Zo weten we vandaag alsnog wat het antwoord van de gemiddelde IT'er op de gevreesde vraag is. Grote zorgen hoeven we ons niet te maken. Als we er de cijfers bijnemen, dan verdienen IT'ers in ons land lang niet slecht. Zowat 20% van de IT'ers heeft een brutoloon tussen 3.000 en 4.500 euro. Een kwart van de respondenten situeert zich bruto tussen 4.500 en 5.500 euro, één op vijf tussen 6.500 en 10.000 euro bruto. Het verbaast wellicht niet dat een zelfstandig consultant meer verdient dan een IT'er in vaste loondienst. Tegelijk neemt het loon ook toe naarmate het aantal jaren ervaring stijgt. Ondanks de krapte op de rekruteringsmarkt voor IT-profielen is van een salarisopbod vandaag geen sprake - en al helemaal niet in vergelijking met wat de sector in de hausse van eind de jaren negentig meemaakte. "De lonen voor IT'ers bevinden zich bij de meeste bedrijven op een vergelijkbaar niveau", zegt Steven De Coninck, HR-manager bij IT-dienstverlener Xylos. "Trouwens, met het loonpakket alleen trek je vandaag nog moeilijk mensen aan." Het loon voert dan wel de criteria aan die de keuze voor een werkgever bepalen, elementen als de bedrijfssfeer en flexibele werkuren wegen bijna even zwaar door. "We stellen vast dat medewerkers veel belang hechten aan verantwoord ondernemen. En uiteraard is de jobinhoud essentieel. Schoolverlaters kunnen kiezen uit een heel breed aanbod - en dus gaan ze voor de jobs die ze echt interessant vinden." Behalve de hoogte van het loon is ook de samenstelling ervan een belangrijk criterium. Daar blijkt de vrijheid vandaag toch nog altijd vrij beperkt. Bijna één op vijf IT'ers geeft aan dat de eigen invloed op de samenstelling van het loonpakket vrij gering was. Liefst 27% had zelfs geen enkele keuze. Het is een vaststelling die verbaast, alle berichten over cafetariaplannen ten spijt. Dat er weinig keuzevrijheid bestaat, betekent echter helemaal niet dat er voor IT'ers naast het salaris geen extra voordelen zouden bestaan. IT'ers krijgen heel vaak een dertiende maand (77%), een bijkomende hospitalisatieverzekering (76%), maaltijdcheques (75%), laptop en smartphone (68%) en een bijkomende pensioenverzekering (65%). U vroeg zich ongetwijfeld af waar de salariswagen in dat rijtje zou opduiken. Wel, de bedrijfswagen blijft ook bij de IT'er sterk aanwezig in het loonpakket. Liefst 66% van de IT'ers in ons land beschikt over een bedrijfswagen. De vraag is hoe lang die situatie nog aanhoudt. In de aanloop naar de verkiezingen plaatst onder meer Groen het fiscale gunstregime voor de salariswagen op de agenda. De partij pleit voor een herverdeling van het mobiliteitsbudget onder alle medewerkers van een onderneming. In dat geval kijkt de IT'er die met een bedrijfswagen rondrijdt, straks mogelijk tegen een flinke factuur aan. Wie zijn salariswagen verliest, houdt netto meer over, maar niet voldoende om de aankoop en kosten van dezelfde wagen voor eigen rekening te nemen. Onder meer Open VLD en N-VA hebben het in dat verband daarom over 'een inbraak op het loon van honderdduizenden medewerkers'. Zelfs nu de klimaatverandering de actualiteit domineert, blijft de IT'er verknocht aan zijn salariswagen. Hoewel: ook al krijgen bijna zeven op tien IT'ers er nog altijd één, voor het eerst in de lange historiek van de salarisenquête beschouwen ze die wagen niet meer als het belangrijkste extralegale voordeel. Mocht de werkgever aan de commissie van de IT'er morrelen, dan zou dat de belangrijkste reden zijn om naar een andere job uit te kijken. Bij de vorige edities van de salarisenquête stond daar steevast de salariswagen. Zou het een eerste teken zijn dat de bedrijfswagen over zijn hoogtepunt heen is? Enig voorbehoud kan geen kwaad. "Geloof maar niet dat de jongste generatie volledig uit bakfietsers bestaat", nuanceert Steven De Coninck. "Elk kwartaal organiseren we een ontmoeting met jongeren tot 25 jaar, schoolverlaters en professionals die al een eerste ervaring hebben opgedaan. Daarbij valt telkens weer op hoe veel belang ze hechten aan de bedrijfswagen." De weg naar een nieuwe kijk op mobiliteit is nog lang, zo blijkt. Toch bestaat er wel al een grote interesse voor groene mobiliteit. "Uit een interne enquête bleek dat drie kwart van onze medewerkers zich effectief bereid toont om naar een elektrische wagen over te stappen. We krijgen die vraag ook meer en meer tijdens sollicitatiegesprekken." Anders gezegd: de salariswagen blijft belangrijk voor de IT'er, maar het is bij voorkeur een milieuvriendelijk exemplaar. "We zetten daar ook op in", aldus nog Steven De Coninck. "We hebben in ons wagenpark intussen elektrische en CNG-auto's geïntroduceerd."