Microsoft is er het afgelopen jaar opnieuw in geslaagd om marktaandeel te winnen in de markt van unified communications oplossingen. Het gaat hier meer bepaald om Skype for Business, het uc-platform met instant messaging, online meetings en audio- en videoconferentie dat tot voor kort nog als Microsoft Lync door het leven ging. Cisco, inclusief het overgenomen Tandberg, neemt circa 25 procent van de oplossingen voor haar rekening. De top drie wordt afgerond door Polycom, met een aandeel van zo'n 15 procent, voornamelijk dankzij de videoconferencing-oplossingen. Alle andere spelers moeten het stellen met een aandeel onder de vijf procent. Dat blijkt althans uit een analyse die Computer Profile in opdracht van Data News uitvoerde onder 2.500 Belgische bedrijven met 50 of meer medewerkers.
...

Microsoft is er het afgelopen jaar opnieuw in geslaagd om marktaandeel te winnen in de markt van unified communications oplossingen. Het gaat hier meer bepaald om Skype for Business, het uc-platform met instant messaging, online meetings en audio- en videoconferentie dat tot voor kort nog als Microsoft Lync door het leven ging. Cisco, inclusief het overgenomen Tandberg, neemt circa 25 procent van de oplossingen voor haar rekening. De top drie wordt afgerond door Polycom, met een aandeel van zo'n 15 procent, voornamelijk dankzij de videoconferencing-oplossingen. Alle andere spelers moeten het stellen met een aandeel onder de vijf procent. Dat blijkt althans uit een analyse die Computer Profile in opdracht van Data News uitvoerde onder 2.500 Belgische bedrijven met 50 of meer medewerkers. Ten opzichte van een jaar geleden ziet Microsoft haar aandeel toenemen met 5 procent. Specifiek in de transportsector bijvoorbeeld haalt Microsoft zelfs meer dan 60 procent. Ook binnen de eigenlijke ict-sector en in verticale sectoren als utilities of financial & business services (47 procent) scoort Microsoft sterk. De winst van Microsoft lijkt ten koste te gaan van het aandeel van Polycom, dat 4 procent daalt vergeleken met een jaar geleden. In iets mindere mate recupereert het bedrijf uit Redmond ook wat marktaandeel van Cisco (1 procent gedaald). Cisco scoort trouwens bovengemiddeld goed in het handelssegment. Polycom komt het sterkst naar voren in de zorg en het onderwijs. Voor het eerst sinds 2011 zien we overigens geen toename in het aantal locaties dat aangeeft gebruik te maken van unified communications en videoconferencing. In 2015 gaf 36 procent van de geïnterviewde locaties aan een oplossing op dit gebied te gebruiken. Dat lijkt nu met een procent te zijn gedaald. Pas over een jaar zal duidelijk worden of het hier een eenmalige daling betreft of een daadwerkelijke verzadiging van de markt voor unified communications en videoconferencing. Unified communications en videoconferencing zijn voornamelijk ingeburgerd in de grotere bedrijven. Bij bedrijven met 200 werknemers op één locatie stijgt het gebruik naar zo'n 50 procent. Bij locaties met 50 tot 100 werknemers komt dit percentage uit op 27 en voor locaties met 100 tot 200 medewerkers op 36 procent. Wanneer we de cijfers uitsplitsen naar sectoren, zien we dat in ict en utilities samen toch 62 procent van de bedrijven een UC- en videoconferencingoplossing gebruikt. Bij financial & business services is dat 45 procent. In de transportsector en de industrie doen meer dan 4 op de 10 bedrijven beroep op uc en videoconferencing. De migratie naar Voice over IP-toepassingen (VoIP) is in België traag op gang gekomen, maar we kunnen gerust stellen dat er ondertussen een inhaalbeweging is geweest. Momenteel gebruikt 47 procent van de Belgische zakelijke markt Voice over IP-toepassingen. Het zijn vooral de kleinere kmo's die achterblijven. Bij bedrijven boven de 200 werknemers bedraagt de VoIP-penetratie al meer dan 50 procent. Achterblijvende segmenten zijn het onderwijs en de bouwsector, waar de penetratie nog onder de 40 procent afklokt. In VoIP blijft Cisco de meest genoemde naam (21 procent). Dat is weliswaar een klein procent minder dan vorig jaar. Opvallend blijft de gestage opmars van Mitel dat in 2014 nog Aastra overnam en daardoor zijn omzet zag verdubbelen. Ten opzichte van een jaar geleden is het aandeel van Mitel opnieuw met ongeveer anderhalf procent toegenomen. Unify (het vroegere Siemens Enterprise Communications), Alcatel-Lucent en Avaya sluiten de top-vijf. En mocht u zich tot slot nog afvragen waarom Proximus en Nextel in de ranking staan terwijl beide partijen geen fabrikant zijn : zij werden door heel wat geïnterviewde bedrijven wel genoemd als 'vendor' van de door hen afgenomen VoIP-oplossing. Omdat deze dienstverleners oplossingen van meerdere fabrikanten leveren, kan het aandeel van Proximus en Nextel niet een-op-een terug worden vertaald naar één fabrikant. Vandaar dat Computer Profile er voor opteerde om beide dienstverleners toch in het overzicht te houden. Kristof Van der Stadt