Intent-based networking is nog niet enorm bekend, maar het komt neer op een verderzetting van software-defined networking. Een nieuwe netwerkarchitectuur waarbij het draadloze en bekabelde netwerk automatisch wordt ingesteld, en zichzelf bijstuurt naargelang de noden van dat moment.
...

Intent-based networking is nog niet enorm bekend, maar het komt neer op een verderzetting van software-defined networking. Een nieuwe netwerkarchitectuur waarbij het draadloze en bekabelde netwerk automatisch wordt ingesteld, en zichzelf bijstuurt naargelang de noden van dat moment. Dit jaar trekt Cisco die trend door naar de publieke cloud met ACI Anywhere: Cisco's application centric infrastructure voor het datacenter die voortaan ook in AWS en Azure beschikbaar is. HyperFlex Anywhere moet de multicloud convergentie die Cisco aanbiedt voortaan ook naar lokale kantoren en werkomgevingen op afstand brengen, specifiek voor applicaties op de edge. Cloudcenter Suite belooft dan weer verbeteringen om de lifecycle van applicaties doorheen verschillende clouds te beheren. Onder de flexibele modellen voor klanten belooft Cisco vooral dat het eenvoudiger wordt om technologie (van Cisco) te kopen en te beheren via één enterprise-overeenkomst. Loopt België al storm voor die nieuwe architectuur? Tijdens een rondetafelgesprek met verschillende Belgische CIO's, waarover u verder in dit blad meer leest, leek er nog niet zo veel animo voor. Maar het is weliswaar nog vroeg. Arnaud Spirlet, sinds een kleine twee jaar managing director van Cisco Belux, is optimistisch: "Vroeger was België een conservatief land en gebeurde de adoptie trager ten opzichte van bijvoorbeeld Nederland. Nu vraagt de business zodanig veel meer transformatie dat het accent verschuift naar software defined, naar cloud en ook naar meer focus op veiligheid. Het enige wat niet altijd meegaat zijn de budgetten van de bedrijven, dus de vraag is evenzeer hoe ze meer kunnen doen met minder." Digitale transformatie gaat volgens Spirlet over IT anders doen. "Daarbij komt automatisering als filosofie kijken, met een policy-based aanpak. Dat begon vijftien jaar geleden al met Active Directory en SDA (Software-defined access), unified communication is dat eigenlijk ook. Nu wordt het een abstractielaag bovenop de pure infrastructuur." Die automatisering vraagt ook nieuwe capaciteiten. "Je moet mensen hebben die policies schrijven om alles veilig van je netwerk naar het datacenter en terug te sturen en vaak zijn skills de remmende factor. We hebben vandaag geen enkele klant die een policy specialist in zijn IT-team heeft, dat zet een rem op de ontwikkeling." In ons land ziet Spirlet voor Cisco veel activiteit rond private cloud. "Onze ACI-lanceringen zien we vaak in private cloud en lokale datacenters, want er blijven sectoren waar het gevoelig is om naar de publieke cloud te gaan. Denk maar aan patiëntendossiers van ziekenhuizen. Tegelijk gaan minder gevoelige workloads wel de kracht van een publieke cloud gebruiken. Voor ons is het de vraag hoe je dat beheert in één naadloze omgeving." Die trend verandert volgens Spirlet ook de rol van Cisco: "Vroeger waren we eerder de loodgieter van de IT. Nu zitten we in de abstractielaag waar we orchestratie en automatisering aanbieden met als doel de dagelijkse IT-taken te verlichten." Meer software-defined en geautomatiseerd betekent ook dat de fysieke hardware niet langer de kern van de zaak is. "We zitten in het midden van de brug, tussen de doos en de software als het ware," zegt Hugues De Pra, chief technology & transformation officer bij Cisco Belux. "Maar als de kwaliteit van je wifi slecht is, dan gaat software dat niet oplossen. Je kan alles gaan virtualiseren, maar je hebt nog altijd een fatsoenlijke box nodig om het management te kunnen doen." Hij wijst daarbij naar het traject van Google dat met white label hardware werkte. "Bijna iedereen komt daar nu van terug, ook al wordt hardware steeds vaker een commodity." Maar het einddoel is performante hardware op snel veranderende software. "Voor hardware spreek je over 18 tot 24 maanden om iets klaar te krijgen, software kan je afleveren na 3 tot 6 maanden. Klanten krijgen dus sneller antwoord op hun vraag," zegt De Pra. Niet alleen de producten worden daarbij aangepast, ook de aanpak naar de klant zelf doet Cisco tegenwoordig op een andere manier. Spirlet: "Vroeger namen we een klant mee naar een executive briefing center in San Jose of Londen, maar we denken dat dat binnenkort tot het verleden behoort. Hugues heeft sterk geïnvesteerd in de Cisco Innovation Studio waar we werken met de filosofie van een hackathon. In plaats van alle grote producten te tonen en presentaties voor te schotelen, zitten we drie dagen intensief samen met de klant voor drie fases: idee, prototyping en uitwerking. Daarbij gaan we de Cisco tools gebruiken om een IT roadmap op te stellen op maat van de klant."