Facebook weigerde al 2,2 miljoen advertenties en 120.000 berichten in verband met de verkiezingen

Facebook en Instagram verbieden foto's en filmpjes Zwarte Piet

Facebook heeft 2,2 miljoen advertenties en 120.000 berichten geweigerd omdat ze tot doel zouden hebben gehad de opkomst bij de komende Amerikaanse verkiezingen te beperken. Dit zei de vicepresident van de sector communicatie van Facebook, Nick Clegg, in een gesprek met de Franse krant Journal du Dimanche.

Volgens Clegg zijn er in de aanloop naar de verkiezingen van 3 november ook 150 miljoen waarschuwingen op facebook geplaatst over de onjuiste inhoud van een bericht. Het socialemedium wil voorkomen dat het net als bij de Amerikaanse verkiezingen in 2016 wordt misbruikt om kiezers met onjuiste informatie te beïnvloeden.

35.000 mensen om te checken

De mediagigant heeft volgens de voormalige Britse politicus Clegg 35.000 mensen aan het werk om te waken over de veiligheid van sites die voor de stembusgang van belang kunnen zijn. Daarbij wordt volgens hem samengewerkt met ongeveer zeventig gespecialiseerde mediapartners die de juistheid van informatie verifiëren.

Clegg zei dat er ook kunstmatige intelligentie wordt ingezet. Dat stelt Facebook naar eigen zeggen in staat om miljarden posts en nepaccounts te verwijderen, zelfs voordat ze door gebruikers worden gemeld. ‘Verder slaan we alle advertenties en bijbehorende informatie, zoals hun financiering of herkomst, zeven jaar op om transparantie te garanderen’, aldus de communicatiebaas van Facebook.

De grote internetmedia worden er met de naderende presidentsverkiezingen in de VS steeds vaker van beschuldigd censuur te plegen, vooral ten gunste van tegenstanders van de huidige Amerikaanse regering van president Trump.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content