Eind maart communiceerde Proximus zijn ambitie om de uitrol van zijn fibernetwerk te versnellen, met als doel 2,4 miljoen woningen en bedrijven aan te sluiten tegen 2025. Om dit te bereiken, heeft Proximus nu een overeenkomst gesloten met twee gespecialiseerde Nederlandse bedrijven: Eurofiber en Delta Fiber. "Het is de bedoeling een aanzienlijke versnelling van ongeveer 30% te realiseren ten opzichte van ons doel om tegen 2025 2,4 miljoen woningen en bedrijven op fiber te kunnen aansluiten", zegt Proximus-CEO Guillaume Boutin. Dat komt overeen met een fiberdekking van zo'n 50%.

Tegen 2028 moet de teller op 4,2 miljoen aangesloten huishoudens liggen, dat is een dekkingsgraad van meer dan zeventig procent van de Belgische huishoudens. "Dat is onze ambitie vandaag, maar zeker geen einddoel," zegt CTO Geert Standaert. "Het is een versnelling van de versnelling die we in maart aankondigden."

In een recent interview met Data News zei Standaert dat Proximus mikt op 400.000 aansluitingen per jaar. Door de uitbraak van het coronavirus heeft dat dit jaar wat vertraging opgelopen, maar het bedrijf hoopt op een inhaalbeweging. "De machine heeft stilgelegen, maar we flirten intussen met 20.000 aansluitingen per maand."

Delta Fiber in Vlaanderen, Eurofiber in Wallonië

Samen met Delta Fiber wil Proximus een fibernetwerk uitbouwen in verschillende steden en wijken in Vlaanderen. De soortgelijke overeenkomst met Eurofiber gaat dan weer over het Waalse landsgedeelte.

De exacte structuur zal de komende maanden worden vastgelegd, maar Proximus mikt op joint-ventures. Het doel is om binnen deze samenwerking ongeveer 1,5 miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen op fiber te kunnen aansluiten en 500.000 woningen en bedrijven in Wallonië. Dat lijkt alsof er meer aandacht is voor Vlaanderen, maar Proximus benadrukt dat dat beide landsdelen gelijkwaardig worden behandeld in de totale uitrol.

Waarom Nederlandse partners?

Dat Proximus kiest voor twee Nederlandse spelers heeft te maken met hun specifieke expertise. Eurofiber is al actief in ons land, vooral met glasvezelnetwerken op de bedrijfsmarkt. Delta Fiber heeft op haar beurt vooral expertise om glasvezel op een efficiënte manier uit te rollen in minder drukbevolkte gebieden. "Wij hebben vooral ervaring met dense area's, stadscentra. Die kennis combineren is de ideale mix om snel en efficiënt uit te rollen," vertelt Standaert.

"We zoeken industriële partners met expertise die aanvullend is op de ploegen van Proximus. Dat is exact wat we nu gevonden hebben met Delta Fiber en Eurofiber," zegt CEO Guillaume Boutin.

Proximus werkt voor alle duidelijkheid al langer met partners. Ook bij de start van de glasvezelplannen in 2016 werkte het bedrijf een reeks partners voor de uitrol en installatie.

Goedkoper en sneller

Dat Proximus kiest voor een samenwerking met de twee Nederlandse bedrijven, in plaats van hen in te huren voor de uitrol, zorgt er voor dat de kapitaalsinvestering van Proximus een stuk lager ligt om het dure FTTH-netwerk aan te leggen.

In ruil daarvoor krijgen Eurofiber en Delta Fiber inkomsten uit de joint-venture met Proximus, inkomsten van zakelijke en/of wholesale klanten die het netwerk gebruiken. Proximus is daarbij zelf de eerste (en waarschijnlijk grootste) klant, naarmate meer Proximus-klanten van koper naar glasvezel worden omgezet voor hun vaste internetverbinding. Al benadrukt het bedrijf nogmaals dat het glasvezelnetwerk van bij de start openstaat voor anderen, ook voor concurrenten als Telenet, Voo of Orange.

Verschillende partijen, één netwerk, meerdere klanten

Dat zorgt voor een op het eerste zicht gefragmenteerde aanpak: Proximus reorganiseerde in maart haar structuur zodat de netwerkafdeling als een onafhankelijk netwerk opereert, waar Proximus zelf klant op is. Die netwerkafdeling maakt op haar beurt gebruik van de al bestaande glasvezel, aangevuld met de infrastructuur die de joint-venture met Eurofiber en Delta Fiber zal aanbrengen.

De details daarover liggen nog niet vast. Zo is nog niet beslist in welke mate reeds bestaande glasvezelinfrastructuur onder de joint-venture valt. Proximus heeft vandaag al een fibernetwerk tot aan de straatcabines en in de afgelopen jaren in grote steden tot in de woonkamer. Eurofiber heeft vandaag ook al bestaande glasvezelinfrastructuur in België. Al gaat het vooral om zakelijke lijnen, bijvoorbeeld tussen datacenters en telecomspelers.

Wel verzekert Proximus dat het binnen de joint-venture een zeer actieve rol zal spelen, of bij Proximus zelf voor het volledige FTTH-netwerk.

De investeringsplannen voor glasvezel houden stand, maar op andere fronten moet Proximus wel besparen. Zo had de coronacrisis al een directe impact op de winst van 20 miljoen euro, vooral door het lager gebruik van roaming in het tweede kwartaal. Ook voor de rest van het jaar wordt er nog een impact verwacht (-40 miljoen), met name door reisbeperkingen en mogelijk uitstel van ICT-projecten bij bedrijven. Het bedrijf snoeide in het tweede kwartaal wel al fors in de kosten (-8,8 procent). De omzet kwam in het tweede kwartaal bijna 6 procent lager uit op 1,33 miljard euro, maar de daling van de brutowinst (ebitda) bleef beperkt tot 1,5 procent (477 miljoen euro). Proximus bevestigde vrijdag ook zijn vooruitzichten, met een onderliggende groepswinst aan de bovenkant van de vork van 780 à 800 miljoen euro.

Eind maart communiceerde Proximus zijn ambitie om de uitrol van zijn fibernetwerk te versnellen, met als doel 2,4 miljoen woningen en bedrijven aan te sluiten tegen 2025. Om dit te bereiken, heeft Proximus nu een overeenkomst gesloten met twee gespecialiseerde Nederlandse bedrijven: Eurofiber en Delta Fiber. "Het is de bedoeling een aanzienlijke versnelling van ongeveer 30% te realiseren ten opzichte van ons doel om tegen 2025 2,4 miljoen woningen en bedrijven op fiber te kunnen aansluiten", zegt Proximus-CEO Guillaume Boutin. Dat komt overeen met een fiberdekking van zo'n 50%.Tegen 2028 moet de teller op 4,2 miljoen aangesloten huishoudens liggen, dat is een dekkingsgraad van meer dan zeventig procent van de Belgische huishoudens. "Dat is onze ambitie vandaag, maar zeker geen einddoel," zegt CTO Geert Standaert. "Het is een versnelling van de versnelling die we in maart aankondigden."In een recent interview met Data News zei Standaert dat Proximus mikt op 400.000 aansluitingen per jaar. Door de uitbraak van het coronavirus heeft dat dit jaar wat vertraging opgelopen, maar het bedrijf hoopt op een inhaalbeweging. "De machine heeft stilgelegen, maar we flirten intussen met 20.000 aansluitingen per maand."Samen met Delta Fiber wil Proximus een fibernetwerk uitbouwen in verschillende steden en wijken in Vlaanderen. De soortgelijke overeenkomst met Eurofiber gaat dan weer over het Waalse landsgedeelte. De exacte structuur zal de komende maanden worden vastgelegd, maar Proximus mikt op joint-ventures. Het doel is om binnen deze samenwerking ongeveer 1,5 miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen op fiber te kunnen aansluiten en 500.000 woningen en bedrijven in Wallonië. Dat lijkt alsof er meer aandacht is voor Vlaanderen, maar Proximus benadrukt dat dat beide landsdelen gelijkwaardig worden behandeld in de totale uitrol.Dat Proximus kiest voor twee Nederlandse spelers heeft te maken met hun specifieke expertise. Eurofiber is al actief in ons land, vooral met glasvezelnetwerken op de bedrijfsmarkt. Delta Fiber heeft op haar beurt vooral expertise om glasvezel op een efficiënte manier uit te rollen in minder drukbevolkte gebieden. "Wij hebben vooral ervaring met dense area's, stadscentra. Die kennis combineren is de ideale mix om snel en efficiënt uit te rollen," vertelt Standaert."We zoeken industriële partners met expertise die aanvullend is op de ploegen van Proximus. Dat is exact wat we nu gevonden hebben met Delta Fiber en Eurofiber," zegt CEO Guillaume Boutin.Proximus werkt voor alle duidelijkheid al langer met partners. Ook bij de start van de glasvezelplannen in 2016 werkte het bedrijf een reeks partners voor de uitrol en installatie.Dat Proximus kiest voor een samenwerking met de twee Nederlandse bedrijven, in plaats van hen in te huren voor de uitrol, zorgt er voor dat de kapitaalsinvestering van Proximus een stuk lager ligt om het dure FTTH-netwerk aan te leggen.In ruil daarvoor krijgen Eurofiber en Delta Fiber inkomsten uit de joint-venture met Proximus, inkomsten van zakelijke en/of wholesale klanten die het netwerk gebruiken. Proximus is daarbij zelf de eerste (en waarschijnlijk grootste) klant, naarmate meer Proximus-klanten van koper naar glasvezel worden omgezet voor hun vaste internetverbinding. Al benadrukt het bedrijf nogmaals dat het glasvezelnetwerk van bij de start openstaat voor anderen, ook voor concurrenten als Telenet, Voo of Orange.Dat zorgt voor een op het eerste zicht gefragmenteerde aanpak: Proximus reorganiseerde in maart haar structuur zodat de netwerkafdeling als een onafhankelijk netwerk opereert, waar Proximus zelf klant op is. Die netwerkafdeling maakt op haar beurt gebruik van de al bestaande glasvezel, aangevuld met de infrastructuur die de joint-venture met Eurofiber en Delta Fiber zal aanbrengen.De details daarover liggen nog niet vast. Zo is nog niet beslist in welke mate reeds bestaande glasvezelinfrastructuur onder de joint-venture valt. Proximus heeft vandaag al een fibernetwerk tot aan de straatcabines en in de afgelopen jaren in grote steden tot in de woonkamer. Eurofiber heeft vandaag ook al bestaande glasvezelinfrastructuur in België. Al gaat het vooral om zakelijke lijnen, bijvoorbeeld tussen datacenters en telecomspelers.Wel verzekert Proximus dat het binnen de joint-venture een zeer actieve rol zal spelen, of bij Proximus zelf voor het volledige FTTH-netwerk.