YouTube probeert (nog maar eens) adverteerders te sussen met extra veilige kanalen
Na de zoveelste controverse rond ongepaste clipjes, en de advertenties die daarbij getoond worden, komt YouTube nu met een extra beveiligd niveau voor betrouwbare kanalen.
YouTube heeft het voorbije jaar veel van zijn tijd gespendeerd met adverteerders, zijn belangrijkste inkomstenbron, te overtuigen dat het veilig is om hun advertenties op het platform te zetten. En na elk schandaal waaruit blijkt dat YouTube een slecht gereguleerd platform is, zij het radicale moslims of ongepaste kindervideo’s, kwam er dan de belofte dat YouTube dat probleem zou oplossen. Het was dan ook te verwachten dat adverteerders weer een suspoging krijgen na het schandaal rond YouTuber Logan Paul, die bakken kritiek over zich heen kreeg nadat hij een onsmakelijke, en bijzonder weing respect vertonende film online zette, met daarin beelden van een zelfmoordslachtoffer.
De oplossing waar YouTube mee komt is een extra, super beveiligd advertentieniveau. Adverteerders die daarvoor kiezen, plaatsen hun advertenties allen bij een selectie van video’s van uitgevers die echt wel bijzonder betrouwbaar zijn. Ter info, zo’n beveiligde tier van betrouwbare kanalen bestaat al. Ze heet Google Preferred en de eerder genoemde Logan Paul zat daar in. Tot hij er deze week werd uitgeschopt.
De extra beveiligde tier moet nu adverteerders sussen en lijkt te zinspelen op kanalen die door een combinatie van mensen en robots worden nagekeken. Er zou ook een whitelist komen van kanalen die zichzelf hebben bewezen als zijnde betrouwbaar. De kans zit er ook in dat advertenties voor het nieuwe niveau een pak duurder zullen zijn.
Huis-en-tuin video’s
De nieuwe betrouwbare kanalen gaan waarschijnlijk ook vooral die van de grote mediahuizen zijn. Denk daarbij aan clipjes van grote Amerikaanse zenders en minder aan de eigen huis-en-tuin filmpjes waar YouTube groot mee werd. Het platform is traditioneel een alternatief voor ‘conventionele media’, maar het heeft de laatste jaren bijzonder veel last om de balans te vinden tussen wat veel adverteerders willen (cleane, ongevaarlijke inhoud, het soort spul dat grote televisiezenders maken), en wat veel van de populairste YouTube-sterren produceren.
Filmpjesmakers zoals Paul Logan en PewDiePie werden populair door vuilgebekt en eerlijk te zijn, en gingen daarbij op bepaalde momenten danig over de schreef. Andere makers gaan lang niet zo ver, maar worden wel meegesleurd in de schoonmaakoperatie na elk schandaal. De vele pogingen van YouTube om via algoritmes schoon schip te maken, hebben al tot een zogenaamde ‘adpocalypse’ geleid. Filmpjes werden van advertenties gestript (waardoor ze voor de makers dus geen geld meer opbrachten) om onduidelijke redenen, terwijl de eerder genoemde lijkvideo dan weer niet meteen werd weggehaald.
De nieuwe advertentieklasse heeft voor gebruikers alvast niet meteen veel gevolgen. Er worden geen filmpjes offline gehaald, en er zullen ook geen extra filmpjes van advertenties worden gestript. Alleen zullen adverteerders misschien meer kunnen betalen om op clipjes van The Tonight Show te staan. Voor de kleinere makers is het waarschijnlijk nog even balanceren. Met 300 uur aan video die per minuut wordt geuploaded (volgens cijfers van YouTube zelf), zal het nog wel even duren voor het platform feilloos kan uitvissen welke filmpjes gepast zijn, en welke niet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier