Welke smartphonemerken zijn het populairst in België?

Pieterjan Van Leemputten

Wereldwijd voelen de gevestigde waarden in de smartphonemarkt de druk van hun Chinese concurrenten. In België ligt dat, op één speler na, iets anders en leren we dat er eigenlijk maar drie grote spelers meer zijn.

Begin deze maand nog schreven we, op basis van cijfers van Gartner, dat Samsung het grootste smartphonemerk is, gevolgd door Huawei, Apple, Xiaomi en OPPO. Een onderzoek van Deloitte werpt nu ook licht op de Belgische markt, en daar zien we twee grote verschillen: de groten zijn hier groter en de kleintjes spelen amper mee.

Samsung is in België marktleider met 34 procent marktaandeel. De Zuid-koreaanse reus verloor het afgelopen jaar één procentpunt marktaandeel, maar blijft een stuk groter dan de Belgische nummer twee.

In tegenstelling tot de international trend is dat niet Huawei maar wel Apple, dat net zoals vorig jaar 23 procent van de markt bedient. Huawei eindigt derde met 17 procent, maar is met drie procentpunt extra marktaandeel de grootste groeier hier.

Vele kleintjes

© Deloitte

De rest van de markt is… klein. Nokia heeft vandaag een marktaandeel van 4 procent, maar komt van 6 procent in 2017. Ondanks goede budgetbewuste telefoons kan het merk het grote publiek nog niet bekoren. Motorola is nummer vijf op de markt met twee procent marktaandeel, een stijging ten opzichte van de 1 procent vorig jaar, meteen gevolgd door LG dat stabiel blijft op twee procent.

Op de zevende tot tiende plaats vinden we Google, HTC en BlackBerry met… minder dan één procent marktaandeel. Voor Google en BlackBerry (ooit, voor de komst van de iPhone, het smarpthonemerk bij uitstek) lijkt dat een status quo omdat beiden in de twee jaren eerder ook op nul procent zaten. Voor HTC is het een daling komende van één procent in de afgelopen twee jaar. Spelers als Xiaomi en OPPO, die wereldwijd in de top vijf staan van Gartner, komen niet voor in de rangschikking van Deloitte. Al moeten we nuanceren dat hun telefoons ook niet in ons land worden verkocht

De rest van de smartphonemerken, allen onder de één procent, zijn goed voor negen procent van de markt.

Belg koopt in de winkel

Deloitte vroeg ook waar de Belg zijn toestel koopt en dan lijkt het nog mee te vallen met de online verkoop. 55 procent koopt zijn toestel in de winkel, al daalt dat percentage lichtjes. 21 procent koopt een toestel online, een trend die licht stijgt. 13 procent heeft zijn toestel van vrienden of familie gekregen.

65+

Eerder schreven we al dat de smartphonepenetratie met gemiddeld 84 procent volgens Deloitte aan verzadiging toekomt. Maar wat opvalt is dat smartphonepenetratie bij de oudere generaties nog steeds toeneemt en nog groeimarge heeft. In de leeftijdscategorie 65-75 jaar heeft vandaag 69 procent een smartphone. Vorig jaar was dit nog 56 procent. In de categorie 55-64 jaar ligt dat momenteel op 76 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content