YouTube belooft adverteerders dat het menselijke reviewers gaat inzetten
YouTube gaat mensen inzetten om elke video in Google Preferred na te kijken. Dat is de ‘elite’ categorie van kanalen die aantrekkelijk moeten zijn voor adverteerders. Video’s op Google Preferred kanalen zullen ook manueel moeten worden goedgekeurd, voordat ze advertenties naast zich krijgen.
Dat heeft het platform zelf in een blog post meegedeeld. Het is meteen een bijzonder strenge maatregel om het vertrouwen van adverteerders in YouTube terug te winnen. De dienst kreeg het voorbije jaar het ene na het andere schandaal te verwerken, van radicale moslims of ongepaste kindervideo’s, tot de respectloze video van populaire YouTuber Logan Paul, waarin beelden van een zelfmoordslachtoffer te zien waren.
En dat lijkt nu de druppel te zijn die het platform nodig had om af te stappen van de veelal algoritmische checks die het tot nu toe gebruikte. Eerder werd al vermoed dat het platform een extra veilige nieuwe categorie van kanalen voor adverteerders zou invoeren, maar het lijkt erop dat het nu vooral menselijke reviewers gaat inzetten in de bestaande ‘Preferred’ categorie. YouTube heeft ook al gezegd dat het tienduizenden kanalen uit die categorie gaat schrappen, waardoor ze dus minder reclamegelden krijgen. Verwacht wordt dat de maatregelen vooral de kleinere, onafhankelijke videomakers zullen treffen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier