Pieter Jadoul

Drie jaar na de start van de GDPR komt Google met een oplossing om advertentietechnologie in regel te brengen. Maar die heeft gevolgen voor het digitaal ecosysteem en concurrerende systemen worden door Chrome geblokkeerd, waarschuwt Pieter Jadoul van AdSomeNoise.

Valerie Taerwe

Op 4 februari was het weer zover. Met gepaste trots kondigde Data News de Young ICT Lady of the Year 2021 aan op het jaarlijkse She Goes ICT event. Ook zelf kijk ik elk jaar halsreikend uit naar dit event. Toch klinkt elk jaar de stem luider "Hebben we nog steeds een dergelijk event nodig?".

Knack
Natasja Van Buggenhout

'Regelmatig hebben bezoekers van websites geen idee welke persoonsdata zij hebben gedeeld en voor welke doeleinden zij toestemming hebben gegeven', schrijven onderzoekers Ine Van Zeeland en Natasja Van Buggenhout (beide imec-SMIT-VUB). Ze pleiten ervoor om de datageletterdheid van mediagebruikers te verhogen.

Jerry Garcia

Omdat de grens tussen werk-en thuisnetwerken steeds verder vervaagt, zouden slimme thuisapparaten en hun apps een cruciale zwakke schakel kunnen vormen in de cyberbeveiligingsketens van bedrijven. Volgens Jerry Garcia van Aruba vraagt de hybride werkplek van vandaag daarom om een andere manier van beveiligen. Hij ziet daarbij drie basisvereisten die hij uiteenzet in zijn opiniestuk.

Vrije Tribune

Belgische politieke partijen zijn in Europa bij de grootste afnemers van politieke advertenties op Facebook, schrijft Jan Steurs van AdLens. De maatregelen die het sociale platform hier zelf neemt zijn niet genoeg, meent hij.

Jan Vanalphen

Lange tijd zijn we blind geweest voor het veelkoppige monster dat fake news is, vindt Jan Vanalphen. 'Zolang technologie, journalistiek, wetenschap en media niet in dialoog treden om samen naar oplossingen te zoeken, zal de impact van nepnieuws blijven toenemen.' Daarom is het volgens hem belangrijk om de ogen te openen en de koppen bij elkaar te steken.

Pieter-Jan Van De Weghe

Het elektriciteits- en energiebeleid in Vlaanderen (en België) gaat gepaard met bevoegdheidsverdelingen waar enkel gespecialiseerde advocatenkantoren het bos door de bomen zien. Het debacle rond de digitale meter is daar het beste bewijs van, zegt Pieter-Jan Van De Weghe van Smart Energy link.

Daan De Wever

Als corona in de bedrijfswereld één ding versnelt, is het wel de adoptie van digitale communicatie. Voor de kleine en middelgrote bedrijven die de termen omnichannel, customer engagement en mobile first nog niet in hun woordenboek hebben staan, wordt het daarom hoog tijd om op de kar te springen, zegt Daan De Wever, CEO van Destiny.

Data News Jobs