Interview: Mobile Vikings hijst de zeilen na de storm

.
Pieterjan Van Leemputten

Te midden van woelige tijden werd Bart De Groote begin dit jaar de nieuwe CEO van Mobile Vikings en JIM Mobile. Toch maakt hij zich sterk dat zijn bedrijf opnieuw de rol van challenger kan opnemen. Dat kan beter nu de operator een full MVNO geworden is.

Anderhalf jaar geleden had Mobile Vikings nog een ijzersterke reputatie. Een kleine speler uit Hasselt die het de grote operatoren ongemakkelijk maakte door veel data voor weinig geld te bieden. Ook over de klantendienst waren de klanten doorgaans enthousiast.

Die reputatie kreeg het afgelopen jaar flinke klappen. Een overstap naar een nieuw platform eind juni 2018 lukte niet zoals gepland waardoor sommige klanten wekenlang problemen ondervonden. Dat gaf een kettingreactie naar de klantendienst. Een dienst die doorgaans bekend stond om haar snelle reactie, leek plots niet meer te bestaan. Een achterstand stapelde zich op.

In het najaar volgde een tweede golf, dit keer met de overstap van light MVNO naar full MVNO. Dat laatste betekent dat Mobile Vikings voortaan alles zelf beheert, behalve de zendmasten. Begin dit jaar, bij de overstap van Base naar Orange doken opnieuw klachten op, deze keer ook bij zustermerk JIM Mobile.

Het maakt de taak van kersvers CEO Bart De Groote er niet makkelijker op, maar hij benadrukt dat de technische migraties zo goed als rond zijn en hoopt met een nieuw abonnement, 29 euro voor onbeperkt bellen, sms’en en data, terug een aantrekkelijke speler te worden.

Bart De Groote
Bart De Groote© .

Het is geen prettig jaar geweest voor Mobile Vikings. De overstap naar een nieuw netwerk en platform gaven heel wat technische problemen. Is die migratie intussen klaar?

DE GROOTE: We zitten in de finale fase van de laatste van drie migraties. Eerst was er ons nieuw BSS-platform (Business Support System) van Comarch, een CRM-platform. Vervolgens was er de migratie van light naar full MVNO waardoor we veel meer activiteiten naar ons toetrokken. Dat liep via onze service provider Transatel die een deel van het technische luik beheert, minus de zendmasten uiteraard. De laatste is de migratie van Telenet/Base naar Orange.

Voor die derde zitten we nu in de allerlaatste fase. Alle actieve klanten zijn gemigreerd, we zijn nu vooral bezig met de long tail: complexere gevallen of kaarten die niet altijd actief zijn. Momenteel zit meer dan 95 procent van onze klanten op het Orange-netwerk.

Ja, er zijn problemen geweest en dat heeft er voor gezorgd dat sommige klanten andere oorden opzochten.

Jullie zijn nu een full MVNO, welke voordelen heeft dat voor de klanten?

DE GROOTE: Het geeft ons wat meer bewegingsruimte in de onderhandelingen met MNO’s (mobiele operatoren met een eigen netwerk, Proximus, Orange of Base, nvdr). We kunnen bijvoorbeeld makkelijker een eigen tariefplan ontwikkelen. Zo kunnen wij de lage inkoopprijzen die wij onderhandelen met onze nieuwe partner Orange beter doorspelen naar onze klanten.”

Een eigen gsm-licentie? Het staat vandaag niet op de radar

Zijn er nog meer toekomstplannen? Telenet was ook ooit een light MVNO, nadien full MVNO en bezit nu Base. Hebben jullie ambities voor een eigen netwerk als er bijvoorbeeld een vierde mobiele licentie komt?

DE GROOTE: Ik kan moeilijk voor mijn aandeelhouders spreken, dat is hun beslissing. Maar het staat vandaag niet op de radar. Een MVNO, hetzij light of full, is een heel ander verhaal dan een klassieke operator. Dan zit je met een heel intensieve capex en een andere bedrijfseconomie. DPG is vooral een mediabedrijf en voor zover ik weet is er niet de ambitie om een telecombedrijf te worden.

Het nieuwe DA DA TA aanbod is postpaid. Doen jullie ook iets voor prepaidklanten?

DE GROOTE: Voor prepaid verandert er voorlopig niets. We hebben voor hen wel iets in de pijplijn zitten voor deze zomer. Het zijn onze klanten van het eerste uur en ze worden zeker niet vergeten.

Mobile Vikings is samen met JIM Mobile en Stevie onderdeel van de Telco en Online Services van DPG Media. Zijn er plannen om bijvoorbeeld meer met de combinatie telecom en tv te doen?

DE GROOTE: Intussen hebben we VTM GO gelanceerd en dat zal op termijn Stevie vervangen. Stevie wordt grotendeels bij het moederbedrijf beheerd. Hier intern (in Hasselt, nvdr) worden er niet enorm veel activiteiten voor Stevie verricht.

JIM Mobile en Mobile Vikings zijn twee heel aparte merken.

En JIM Mobile? De zender zelf is intussen stopgezet. Is het dan niet interessanter om die klanten naar Mobile Vikings te brengen?

DE GROOTE: JIM Mobile en Mobile Vikings zijn twee heel aparte merken. JIM Mobile is geherpositioneerd en richt zich niet enkel meer op jongeren maar op het minimizer segment: mensen die niet heel actief zijn op telecomvlak. Vaak mensen die geen smartphone hebben en vooral bereikbaar willen zijn en af en toe willen sms’en. Doorgaans, niet allemaal, hebben ze ook een vrij laag dataverbruik en willen ze niet veel geld uitgeven aan telecom.

Mikt Mobile Vikings ook niet op mensen die niet veel geld willen uitgeven?

DE GROOTE: Ja, maar je hebt gradaties en JIM zit daar nog een trapje lager. Die klanten zien telecom als een basisbehoefte waar ze zo weinig mogelijk geld aan willen geven. Mobile Vikings richt zich op mensen die net heel data-centric zijn. Het zijn vaak early adopters die mee zijn met technologie en dat is een heel ander segment. De twee zijn dus zeer complementair omdat ze heel andere doelgroepen aanspreken.

Jullie zijn nu een full MVNO, welke voordelen heeft dat voor de klanten?

DE GROOTE: Het geeft ons wat meer bewegingsruimte in de onderhandelingen met MNO’s (mobiele operatoren met een eigen netwerk, Proximus, Orange of Base, nvdr). We kunnen bijvoorbeeld makkelijker een eigen tariefplan ontwikkelen. Zo kunnen wij de lage inkoopprijzen die wij onderhandelen met onze nieuwe partner Orange beter doorspelen naar onze klanten.”

Zijn er nog meer toekomstplannen? Telenet was ook ooit een light MVNO, nadien full MVNO en bezit nu Base. Hebben jullie ambities voor een eigen netwerk als er bijvoorbeeld een vierde mobiele licentie komt?

DE GROOTE: Ik kan moeilijk voor mijn aandeelhouders spreken, dat is hun beslissing. Maar het staat vandaag niet op de radar. Een MVNO, hetzij light of full, is een heel ander verhaal dan een klassieke operator. Dan zit je met een heel intensieve capex en een andere bedrijfseconomie. DPG is vooral een mediabedrijf en voor zover ik weet is er niet de ambitie om een telecombedrijf te worden.

Mobile Vikings en JIM Mobile hadden in mei vorig jaar samen 365.000 klanten. Hoeveel zijn dat er vandaag?

DE GROOTE: Voor beide merken samen zitten we op meer dan driehonderdduizend klanten.

Ja, er zijn problemen geweest. We hebben dat ook nooit weggestoken, maar het heeft er voor gezorgd dat sommige klanten andere oorden opzochten.

Het nieuwe DA DA TA aanbod is postpaid. Doen jullie ook iets voor prepaidklanten?

DE GROOTE: Voor prepaid verandert er voorlopig niets. We hebben voor hen wel iets in de pijplijn zitten voor deze zomer. Het zijn onze klanten van het eerste uur en ze worden zeker niet vergeten.

Mobile Vikings is samen met JIM Mobile en Stevie onderdeel van de Telco en Online Services van DPG Media. Zijn er plannen om bijvoorbeeld meer met de combinatie telecom en tv te doen?

DE GROOTE: Intussen hebben we VTM GO gelanceerd en dat zal op termijn Stevie vervangen. Stevie wordt grotendeels bij het moederbedrijf beheerd. Hier intern (in Hasselt, nvdr) worden er niet enorm veel activiteiten voor Stevie verricht.

En JIM Mobile? De zender zelf is intussen stopgezet. Is het dan niet interessanter om die klanten naar Mobile Vikings te brengen?

DE GROOTE: JIM Mobile en Mobile Vikings zijn twee heel aparte merken. JIM Mobile is geherpositioneerd en richt zich niet enkel meer op jongeren maar op het minimizer segment: mensen die niet heel actief zijn op telecomvlak. Vaak mensen die geen smartphone hebben en vooral bereikbaar willen zijn en af en toe willen sms’en. Doorgaans, niet allemaal, hebben ze ook een vrij laag dataverbruik en willen ze niet veel geld uitgeven aan telecom.

Mikt Mobile Vikings ook niet op mensen die niet veel geld willen uitgeven?

DE GROOTE: Ja, maar je hebt gradaties en JIM zit daar nog een trapje lager. Die klanten zien telecom als een basisbehoefte waar ze zo weinig mogelijk geld aan willen geven. Mobile Vikings richt zich op mensen die net heel data-centric zijn. Het zijn vaak early adopters die mee zijn met technologie en dat is een heel ander segment. De twee zijn dus zeer complementair omdat ze heel andere doelgroepen aanspreken.

Jullie zijn nu een full MVNO, welke voordelen heeft dat voor de klanten?

DE GROOTE: Het geeft ons wat meer bewegingsruimte in de onderhandelingen met MNO’s (mobiele operatoren met een eigen netwerk, Proximus, Orange of Base, nvdr). We kunnen bijvoorbeeld makkelijker een eigen tariefplan ontwikkelen. Zo kunnen wij de lage inkoopprijzen die wij onderhandelen met onze nieuwe partner Orange beter doorspelen naar onze klanten.”

Zijn er nog meer toekomstplannen? Telenet was ook ooit een light MVNO, nadien full MVNO en bezit nu Base. Hebben jullie ambities voor een eigen netwerk als er bijvoorbeeld een vierde mobiele licentie komt?

DE GROOTE: Ik kan moeilijk voor mijn aandeelhouders spreken, dat is hun beslissing. Maar het staat vandaag niet op de radar. Een MVNO, hetzij light of full, is een heel ander verhaal dan een klassieke operator. Dan zit je met een heel intensieve capex en een andere bedrijfseconomie. DPG is vooral een mediabedrijf en voor zover ik weet is er niet de ambitie om een telecombedrijf te worden.

Hoe kon het zo fout lopen? Even leek er geen einde aan te komen.

DE GROOTE: Die migratiebewegingen zijn zo goed als mogelijk voorbereid. Zelf was ik op dat moment nog niet aan boord dus ik kan daar niet vanop de eerst rij over vertellen, maar het blijft een technisch zeer complexe operatie.

Maar het ligt nu achter ons. Momenteel zitten we in de allerlaatste rechte lijn.

Mobile Vikings en JIM Mobile hadden in mei vorig jaar samen 365.000 klanten. Hoeveel zijn dat er vandaag?

DE GROOTE: Voor beide merken samen zitten we op meer dan driehonderdduizend klanten.

Ja, er zijn problemen geweest. We hebben dat ook nooit weggestoken, maar het heeft er voor gezorgd dat sommige klanten andere oorden opzochten.

Het nieuwe DA DA TA aanbod is postpaid. Doen jullie ook iets voor prepaidklanten?

DE GROOTE: Voor prepaid verandert er voorlopig niets. We hebben voor hen wel iets in de pijplijn zitten voor deze zomer. Het zijn onze klanten van het eerste uur en ze worden zeker niet vergeten.

Mobile Vikings is samen met JIM Mobile en Stevie onderdeel van de Telco en Online Services van DPG Media. Zijn er plannen om bijvoorbeeld meer met de combinatie telecom en tv te doen?

DE GROOTE: Intussen hebben we VTM GO gelanceerd en dat zal op termijn Stevie vervangen. Stevie wordt grotendeels bij het moederbedrijf beheerd. Hier intern (in Hasselt, nvdr) worden er niet enorm veel activiteiten voor Stevie verricht.

En JIM Mobile? De zender zelf is intussen stopgezet. Is het dan niet interessanter om die klanten naar Mobile Vikings te brengen?

DE GROOTE: JIM Mobile en Mobile Vikings zijn twee heel aparte merken. JIM Mobile is geherpositioneerd en richt zich niet enkel meer op jongeren maar op het minimizer segment: mensen die niet heel actief zijn op telecomvlak. Vaak mensen die geen smartphone hebben en vooral bereikbaar willen zijn en af en toe willen sms’en. Doorgaans, niet allemaal, hebben ze ook een vrij laag dataverbruik en willen ze niet veel geld uitgeven aan telecom.

Mikt Mobile Vikings ook niet op mensen die niet veel geld willen uitgeven?

DE GROOTE: Ja, maar je hebt gradaties en JIM zit daar nog een trapje lager. Die klanten zien telecom als een basisbehoefte waar ze zo weinig mogelijk geld aan willen geven. Mobile Vikings richt zich op mensen die net heel data-centric zijn. Het zijn vaak early adopters die mee zijn met technologie en dat is een heel ander segment. De twee zijn dus zeer complementair omdat ze heel andere doelgroepen aanspreken.

Jullie zijn nu een full MVNO, welke voordelen heeft dat voor de klanten?

DE GROOTE: Het geeft ons wat meer bewegingsruimte in de onderhandelingen met MNO’s (mobiele operatoren met een eigen netwerk, Proximus, Orange of Base, nvdr). We kunnen bijvoorbeeld makkelijker een eigen tariefplan ontwikkelen. Zo kunnen wij de lage inkoopprijzen die wij onderhandelen met onze nieuwe partner Orange beter doorspelen naar onze klanten.”

Zijn er nog meer toekomstplannen? Telenet was ook ooit een light MVNO, nadien full MVNO en bezit nu Base. Hebben jullie ambities voor een eigen netwerk als er bijvoorbeeld een vierde mobiele licentie komt?

DE GROOTE: Ik kan moeilijk voor mijn aandeelhouders spreken, dat is hun beslissing. Maar het staat vandaag niet op de radar. Een MVNO, hetzij light of full, is een heel ander verhaal dan een klassieke operator. Dan zit je met een heel intensieve capex en een andere bedrijfseconomie. DPG is vooral een mediabedrijf en voor zover ik weet is er niet de ambitie om een telecombedrijf te worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content