Groot deel Limburg zat zonder internet
Een groot aantal adsl-klanten uit Limburg zat al sinds oudejaarsavond zonder internet. Oorzaak was een glasvezelbreuk in het Broba II netwerk dat Scarlet beheert. Zowat alle alternatieve adsl-operatoren zouden daardoor getroffen zijn.
Een groot aantal adsl-klanten uit Limburg zat al sinds oudejaarsavond zonder internet. Oorzaak was een glasvezelbreuk in het Broba II netwerk dat Scarlet beheert. Zowat alle alternatieve adsl-operatoren zouden daardoor getroffen zijn.
Een telefoontje naar adsl-aanbieder EDPnet leert ons dat de oorzaak van het probleem een breuk in een fiberverbinding naar de atm-switch was. Daardoor kregen een tiental centrales geen internetsignaal meer. Bij EDPnet zaten daardoor sinds oudejaarsavond een vierhonderdtal klanten uit de telefoonzones 011 en 089 zonder internet. Pas sinds woensdagnamiddag kunnen de klanten weer surfen. “Een bijzonder vervelende situatie waarvoor we afhankelijk zijn van Scarlet en Belgacom”, zegt Wil Deutz, ceo bij EDPnet. “Er is momenteel nog wat onduidelijkheid onder wiens verantwoordelijkheid het probleem precies valt”, aldus Deutz: “Wij huren die lijn bij de Broba II netwerkbeheerder en zij moeten het probleem oplossen”.
Volgens Deutz zijn alle alternatieve operatoren getroffen die gebruik maken van het Broba II netwerk, waaronder Tele2, Mobistar, Brutélé, E-leven en Full Telecom. Een mindere personeelsbezetting tijdens de eindejaarsperiode zou niet voor een langere wachttijd gezorgd hebben. Volgens Deutz zou een reserveonderdeel dat niet meteen beschikbaar was, de verklaring zijn. “Pas wanneer wij het verslag krijgen, zullen we zien waar de verantwoordelijkheid precies lag en kunnen wij eventueel een claim indienen”, zegt Deutz nog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier