Slimme strategieën om AI- en ML-systemen in te zetten in de telecomsector

Comarch Benelux
Comarch Benelux
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

12 november 2024, 06:00 Bijgewerkt op: 12 november 2024, 08:57

Technologieën zoals virtualisatie en dynamische middelentoewijzing hebben een stevige impact op ontwikkelingen binnen de telecomwereld. Willen providers competitief blijven, dan moeten ze hun winst-uitgavenratio en operationele efficiëntie optimaliseren. Tegenwoordig is het een stuk eenvoudiger om processen te automatiseren dankzij nieuwe krachtige technologieën zoals machineleren (ML) en artificiële intelligentie (AI).

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Telecomstrategieën herdefiniëren met artificiële intelligentie

Traditionele automatiseringsmethodes konden moeilijk inspelen op veranderingen in de markt, omdat ze volgens statische regels werken. Artificiële intelligentie maakt komaf met problemen zoals verkeerd geïnterpreteerde gegevens of beperkte voorspellende mogelijkheden. AI kan processen dynamisch aanpassen en de kosten binnen de perken houden. Door AI te integreren in de klantendienst en het netwerkbeheer kan je de bedrijfs- en technische processen significant verbeteren. AI-technologie belooft een bredere en accuratere analyse van variabelen en biedt zo een antwoord op de uitdagingen die gepaard gaan met traditionele automatiseringsmethodes.

Optimaliseer arbeidsintensieve processen en ontketen nieuw potentieel

AI/ML-gebaseerde automatisering helpt providers om hun processen te optimaliseren zonder extra specialisten te moeten aanwerven of heel gedetailleerd de regels voor de statische algoritmes te moeten oplijsten. AI kan zonder meerkost processen dynamisch aanpassen. Tegelijkertijd kunnen technici het systeem nog steeds manueel aanpassen en indien nodig de volledige controle in handen houden.

Een aantal voorbeelden van processen die je kunt optimaliseren met AI of ML:

  • Klassieke betaalproblemen oplossen zoals niet-overeenkomende klantgegevens, betalingsbedragen of factuurgegevens.
  • Facturen voorspellen voor een snellere en accuratere controle dankzij een AI- of ML-gestuurde gegevensanalyse die uitzonderingen in kaart brengt en zorgt voor een nauwkeurige facturatie.
  • De invloed van het weer op de continuïteit van de dienstverlening beperken voor minder storingen in transmissiesystemen, die radioverbindingen en signalen van het basisstation treffen. Dat is mogelijk dankzij slimme systemen voor weermonitoring die de klok rond werken.
  • Onregelmatigheden en netbelastingspatronen in kaart brengen via een continue analyse van netwerkverkeersgegevens met AI/ML voor patroonherkenning.

AI ontkent een revolutie. Maak slimme keuzes

AI en ML winnen aan populariteit in de telecomsector. We zijn getuige van een nieuw tijdperk met geavanceerde geautomatiseerde oplossingen voor efficiëntere en flexibelere processen. Door die technologieën te benutten kunnen providers complexe ecosystemen beheren, de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren en de uitgaven aanzienlijk drukken met ongeziene precisie. Deze omslag naar automatisering zien we ook bij de analyse van netwerkprestaties en gegevens, beide essentieel om de concurrentie een voetje voor te blijven.

Benieuwd naar meer strategieën om met AI- en ML-systemen concrete problemen binnen telecom aan te pakken? Download dan onze gratis whitepaper “Operationele telecomkosten verlagen met AI-systemen”, en omarm kunstmatige intelligentie op een verantwoorde manier.