23-jarige Belg haalt 1.125.000 dollar op voor internet start-up
Davy Kestens, de jonge Belg achter TwitSpark, heeft 1.125.000 dollar opgehaald voor zijn internet start-up. "Met dat geld kunnen we ons product verbeteren, enkele goede ontwikkelaars in dienst nemen en een sales-team uitbouwen." TwitSpark is een tool die gesprekken over een merk of over een product oppikt op Twitter, "en net zoals bij een crm-systeem kan je de conversaties categoriseren, archiveren en verder opvolgen", aldus Kestens. "Het eindresultaat is een soort van customer support systeem voor Twitter." De 23-jarige whizzkid, die zijn studie webdesign in Kortrijk liet voor wat ze was om zich met 'serieuzere' dingen bezig te houden, kwam op het idee voor TwitSpark na de lancering van GhostBloggers, een online marktplaats waar bloggers content op de kop kunnen tikken voor hun website. "Over GhostBloggers werd er heel wat gezegd en geschreven op Twitter, zowel positieve als negatieve dingen. En wanneer het over je eigen product gaat, wil je alles natuurlijk opvolgen. Omdat ik geen goede tool vond die me daarbij kon helpen, heb ik zelf maar iets in elkaar geknutseld."
Belg zit 20,5 uur per maand op het internet
Belgen brengen gemiddeld 20,5 uur per maand door op het internet. Dat blijkt uit cijfers van martonderzoeker comScore. De Britten vertoeven het vaakst online, op de voet gevolgd door de Turken en de Nederlanders. ComScore berekende dat er in december 381,5 miljoen Europeanen online gingen in 49 landen, goed voor een gemiddelde van 27,5 uur per persoon. Met 35,6 uur staan de Britten helemaal bovenaan, op de voet gevolgd door de Turken (33,7 uur) en de Nederlanders (32,2 uur). Vorig jaar klokte Nederland nog af op de tweede plaats. De Belgen vertoeven 20,5 uur per maand op het internet, heel wat minder dus dan het Europese gemiddelde.