Magazine Magazine KLEINE GAMES, GROTE BUSINESS Een jaar of tien geleden begonnen onafhankelijke gamemakers zich af te zetten tegen de grootheden uit hun industrie en keerden ze terug naar kleinere, via digitale distributie zelf op de markt gezette producties. Die werden zo'n succes dat ze - opnieuw - een professionalisering en schaalvergroting in gang hebben gezet.
Nieuws Nieuws Waarom zou je nog wakker liggen van een nieuwe browser? Wie staat er in 2016 nog te springen voor een nieuwe webbrowser? Volgens Jon von Tetzchner is het een groter publiek dan u denkt. De gangmaker achter de Opera-browser lanceerde - met eigen centen - het surfprogramma Vivaldi, waarmee hij de 'zwaarste gebruikers van het net' wil bedienen.
Nieuws Nieuws Maakt de snelle opmars van kunstmatige intelligentie u terecht ongerust? Kan een robot uit zichzelf leren om een meesterchef te worden? Kunnen computers dienst doen als taxichauffeur, telemarketer of scheidsrechter? Het antwoord is ja, en dat roept vragen op over het bijzonder snel groeiende domein van machine intelligence, waarin computers worden ontwikkeld met een intelligentie die die van de mens benadert. En die op termijn zelfs kan overtreffen.
Nieuws Nieuws Longread: Hoe iPolice de natie veiliger maakt Honderdtien miljoen euro heeft de federale overheid veil om de digitale onderbouw van zijn diensten te verbeteren, en daardoor hopelijk terreurdaden en zware misdrijven te verijdelen voordat ze zijn gebeurd. Om het vooruit te doen gaan, wordt er gekeken naar oplossingen die ict-bedrijven vandaag al kunnen aanleveren. Wees gerust: dat kunnen ze. Maar ze temperen meteen ook het enthousiasme. 'Technologie is geen silver bullet.'
Magazine Magazine HOE iPOLICE DE NATIE VEILIGER MAAKT Honderdtien miljoen euro heeft de federale overheid veil om de digitale onderbouw van zijn diensten te verbeteren, en daardoor hopelijk terreurdaden en zware misdrijven te verijdelen voordat ze zijn gebeurd. Om het vooruit te doen gaan, wordt er gekeken naar oplossingen die ict-bedrijven vandaag al kunnen aanleveren. Wees gerust : dat kunnen ze. Maar ze temperen meteen ook het enthousiasme. 'Technologie is geen silver bullet.'
Magazine Magazine Opera-stichter lanceert nieuwe webbrowser Wie staat er in 2016 nog te springen voor een nieuwe webbrowser ? Volgens Jon von Tetzchner is het een groter publiek dan u denkt. De gangmaker achter de Opera-browser lanceerde - met eigen centen - het surfprogramma Vivaldi, waarmee hij de 'zwaarste gebruikers van het net' wil bedienen.
Magazine Magazine WAT BEN JE AAN HET DOEN, DAVE? Kan een robot uit zichzelf leren om een meesterchef te worden ? Kunnen computers dienst doen als taxichauffeur, telemarketer of scheidsrechter ? Het antwoord is ja, en dat roept vragen op over het bijzonder snel groeiende domein van machine intelligence, waarin computers worden ontwikkeld met een intelligentie die die van de mens benadert. En die op termijn zelfs kan overtreffen.
Nieuws Nieuws De miljoenen achter eSports Wat nog maar tien jaar geleden begon als een wat freakerig randfenomeen, groeide uit tot een volwaardige nevenindustrie van de videogamesector. Hoe competitief gamen of eSports intussen zo'n 300 miljoen euro per jaar weet op te brengen.
Magazine Magazine DE MILJOENEN ACHTER eSPORTS Wat nog maar tien jaar geleden begon als een wat freakerig randfenomeen, groeide uit tot een volwaardige nevenindustrie van de videogamesector. Hoe competitief gamen of eSports intussen zo'n 300 miljoen euro per jaar weet op te brengen.
Nieuws Nieuws Vier virtual reality-lessen uit de game-industrie Virtual reality staat voor een doorbraak, maar wordt momenteel vooral voor videospelletjes gebruikt. Videogamemakers hebben daardoor wel een goed inzicht gekregen in de uitdagingen die ontwerpers van toekomstige VR-toepassingen te wachten staan. Hier zijn vier lessen die ze hebben geleerd.
Magazine Magazine 4 virtual reality-lessen uit de game-industrie Virtual reality staat voor een doorbraak maar momenteel wordt de technologie vooral voor videospelletjes gebruikt. Videogamemakers hebben daardoor wel inzicht gekregen in de uitdagingen die ontwerpers van VR-toepassingen te wachten staan. Hier zijn vier lessen die ze hebben geleerd.
Magazine Magazine 'Patiënten moeten niet betalen voor het oplossen van crisissen' Twee technologische doorbraken zorgen er volgens Eric Dishman van Intel voor dat hij nog niet onder de zoden ligt : de opmars van wearables en de ontdekking van het menselijk genoom. Hoewel de toepassingen op het eerste zicht ver uit elkaar liggen, hielpen ze het leven redden van de Amerikaan.
Start-ups Start-ups Belgische gamemakers testen internationale wateren Twaalf Belgische videogamestudio's, aan beide zijden van de taalgrens, toonden deze week hun waren op een Belgisch paviljoen op Gamescom, de grootste videogamebeurs op de wereld. Voor de meeste bedrijven die er stonden is het nog steeds een hellende start, en succesverhalen zijn voorlopig schaars. Maar het ondernemerschap in de sector is nog nooit zo groot geweest.
Start-ups Start-ups Larian zwicht dan toch voor de 'Canadian Dream' Na het succes van hun recentste videogame Divinity: Original Sin breidt de Gentse gamestudio Larian uit. Naar Canada, onder meer: in Québec City is het bijna twintig jaar oude bedrijf een tweede vestiging aan het neerpoten.
Magazine Magazine DRUPAL 8 MAAKT SITEBOUWERS WEER ENTHOUSIAST Sinds 1 oktober kunnen websitebouwers aan de slag met een bètaversie van Drupal 8, de recentste uitvoering van het contentmanagementsysteem waarmee internetondernemer Dries Buytaert momenteel miljoenen dollars investeringsgeld bij elkaar schraapt in de VS. Maar waarom blijft het zo moeilijk om het star op 2 procent trappelende marktaandeel omhoog te krikken?
Magazine Magazine GAMEBEDRIJVEN SPELEN GEVAARLIJK SPELLETJE Gamebedrijven die 'freemium'-games exploiteren, spelen een steeds gevaarlijker juridisch spelletje: de verslavingsgraad van hun games, gekoppeld aan de verkoop van digitale items om er efficiënter in te worden, brengt hen in strijd met een nieuwe Europese consumentenrichtlijn, en ook consumentenwaakhonden liggen op de loer.
Magazine Magazine CHINEZEN BETALEN DE REKENING BIJ LENOVO Lenovo is sinds vorig jaar de grootste pc-fabrikant in de wereld, en koopt aan een rotvaart Westerse technologiebedrijven op. Maar tegelijkertijd blijft het bedrijf erg gericht op het Chinese platteland, waar computerproducten nog steeds worden gekocht als vehikel voor sociale mobiliteit. Het herhaalt wat dat betreft constant zijn eigen geschiedenis als pionier: niet alleen in China, maar ondertussen ook in andere 'emerging markets'. "Waar zit het geld morgen? Dat is altijd de belangrijkste vraag die we onszelf stellen."
Magazine Magazine 'CLOUD GAMING' NEEMT EINDELIJK EEN VLUCHT Sony, Microsoft en IBM bemoeien zich ineens met 'cloud gaming'. Nog even, en gamers hebben geen PlayStation meer nodig voor PlayStation-spelletjes.
Magazine Magazine TOEKOMSTIGE 'CONNECTED CARS' PRATEN MET ELKAAR De slimme auto's van de toekomst leveren niet alleen informatie aan hun bestuurders: het idee is dat ze ook kunnen communiceren met elkaar. Door constant gegevens door te sturen over hun snelheid en positie creëren ze, samen met slimme weginfrastructuur, een soort eigen internet. Dat moet vooral de wegen veiliger maken.
Magazine Magazine BELGISCHE E-SHOPS MISSEN PANACHE Webshops in ons land verliezen klanten aan buitenlandse concurrenten, en dat hebben ze voor een groot stuk te danken aan zichzelf, zeggen organisaties Safe Shops en Bloovi. Vandaar vanaf nu hun jaarlijkse eTrade Summit, als porretje in de rug.
Magazine Magazine NEDERLANDERS SPELEN SERIEUZE SPELLETJES Serious games duiken vaker en vaker op in het bedrijfsleven. Data News bezocht een paar gamestudio's in Nederland, een van de grootste serieuzespelletjesindustrieën in de wereld.
Magazine Magazine HD IS PASSÉ In hun eeuwige gewroet om nieuwe toestellen verkocht te krijgen, creëerden tv-fabrikanten een overtreffende trap van hoge definitie: 4K-tv of 'Ultra High Definition', met een beeldscherpte die vier keer hoger ligt. Er bestaat momenteel geen enkele content daarvoor, maar er is een tussenoplossing: de nieuwe tv's verbeteren gewoon het beeld van de dvd's of Blu-Rays die u al in uw collectie hebt.
Magazine Magazine DRAAIEN EN FREZEN BIJ MICROSOFT Microsoft werd groot met de ontwikkeling van software en - later - daaraan gekoppelde internetdiensten. Maar diep in de buik van de technologiegigant wint ook hardware stevig aan belang.
Magazine Magazine 3D-WERELD ZONDER SCHELE HOOFDPIJN De hype rond virtual reality verdween destijds even snel als ze gekomen was. Maar nu brengt het Amerikaanse bedrijf Oculus ze weer tot leven.
Magazine Magazine GEMEENTELIJKE PAPIERSTROOM WORDT DIGITAAL De e-loketten geraken overal te lande op dreef, maar één stap verder blijft er nog een belangrijke rem: de communicatie tussen de lokale besturen en de hogere overheid, die nog veel te vaak via papieren weg moet gaan. Het Vlaams Agentschap Binnenlands Bestuur bouwt daarom, samen met Arco Information, aan het interne e-loketsysteem Mijn Binnenland.
Magazine Magazine Fans investeren mee in nieuwe game van Larian Met een geslaagde Kickstartercampagne ter waarde van meer dan 370.000 euro kan de Gentse gamestudio Larian acht nieuwe krachten aanwerven voor de ontwikkeling van zijn nieuwe game Divinity: Original Sin.
Magazine Magazine MISDAAD IN HET SPEL Terwijl miljoenen spelers in een onlinegame als World of Warcraft of Call of Duty: Black Ops 2 vechten tegen virtuele draken of vijandige troepen, schuilt het echte gevaar achter de schermen: computer-criminelen hebben hun zinnen gezet op onlinegames, omdat daar - net als bij onlinebanking - geld te rapen valt.
Magazine Magazine Wereld leert games ontwikkelen in Kortrijk Digital Arts and Entertainment, de Kortrijkse bacheloropleiding die studenten klaarstoomt voor een carrière als videogameontwerper, trekt meer en meer buitenlandse studenten aan. Dit jaar zijn het er 39, met nationaliteiten die van Cyprus tot Canada reiken. Vaak zakken ze af naar West-Vlaanderen omdat dezelfde opleiding in hun eigen land quasi onbetaalbaar is.
Magazine Magazine Geplaagde ict-gigant heeft nieuw strijdplan Het liep eventjes niet zo lekker voor informaticagigant HP, maar dankzij de nieuwe ceo Meg Whitman (ex-eBay) denkt het bedrijf zijn evenwicht weer te hebben gevonden. Na maanden stilte komt het zeventig jaar oude icoon met compleet nieuwe producten en een solide strategie voor de toekomst. Whitman: "HP is klaar voor de volgende zeventig jaar."
Magazine Magazine "De gamedesigner is een winkelier geworden" De manier waarop videogamebedrijven geld verdienen aan de eindconsument is ingrijpend aan het veranderen. In plaats van 40 tot 60 euro ervoor te vragen, worden ze gratis verdeeld, en zorgt een niche van spelers die kleine aankopen binnen de game doet voor alle inkomsten. Het is de nieuwe wereld, zegt Teut Weidemann van Ubisoft. "Maar ik weet niet of dit model stabiel is."
Magazine Magazine " ERGENS ZOEK JE DE BALANS TUSSEN BETROKKENHEID EN BROODWINNING " Hoezo, er valt geen geld te verdienen aan open source? Johan Janssens bewees het tegendeel: eerst werd hij de drijvende kracht achter het contentmanagementplatform Joomla!, daarna bouwde hij met Timble een bedrijvigheid uit die Joomla!-diensten levert aan bedrijven en overheden.
Magazine Magazine De onstuitbare opmars van social games Op nauwelijks vier jaar tijd werden social games, waarin spelers samen met hun Facebookvrienden een boerderij, een stad of een maffiaclan uitbouwen, een wingewest waarbij heel wat grote consolegames verbleken. Wie verdient er geld aan de games die uw moeder speelt, via welke kanalen gebeurt dat precies, en hoe worden ze gemaakt?
Magazine Magazine Nieuwe Belgische gamestudio's zoeken het mecenaat op Een nieuwe lichting Belgische videogamebedrijven start veilig onder de vleugels van een grotere it- of videogamegroep. Het Kontichse concern Cronos gaf onlangs enkele minibedrijven de nodige kansen, en een andere studio bezuiden de taalgrens kroop onder het mecenaat van de Franse gamegigant Ubisoft.
Magazine Magazine Nieuwe lichting tablets richt zich ook op professioneel gebruik Zowat elke computer-, telefoon- en elektronicafabrikant probeerde tijdens de Consumer Electronics Show met een eigen tabletcomputer tegen de kar van Apples iPad te rijden. Een verslag vanuit de frontlinie van de tabletoorlog, waarin ook de professionele gebruiker - opnieuw - als een doelgroep wordt gezien.
Nieuws Nieuws CES: Sony's 3D-toekomst is brilloos Tijdens de CES-persvoorstelling van nieuwe Sonyproducten ridiculiseerde CEO Howard Stringer een van de belangrijkste kritieken op 3D-televisie, het feit dat een groot deel van de consumenten niet bereid is om er een brilletje voor te dragen, door zijn eigen 3D-bril pas na een klein kwartier af te zetten. "Ik merkte niet eens dat ik hem op had."
Nieuws Nieuws CES: Android-telefoon in de auto ingebouwd Zowat alle automerken en fabrikanten van boordsystemen doen hun producten naadloos samenwerken met een smartphone: ze slikken alle muziek en andere media op de telefoon, en werken ondertussen ook al samen met heel wat apps die op de telefoons geïnstalleerd staan.
Magazine Magazine Raak de juiste doelgroep Spelmastodonten als Electronic Arts hebben we in België vooralsnog niet, maar we tellen ondertussen wel een paar verdienstelijke videogame-ontwikkelaars. Om als kleine garnalen toch nog een verschil te maken op het wereldwijde plan, spelen die het slim: ze zoeken een niche op die internationale spelers min of meer links laten liggen.
Magazine Magazine "De vraag creëren we achteraf wel" Elk jaar is er op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, de jaarlijkse hoogmis voor de elektrosector, wel één trend waar je onmogelijk kunt naast kijken. Dit jaar was dat 3D-televisie, het nieuwe paradepaardje van de tv-fabrikanten. Maar wie beter keek, zag evoluties die veel fundamenteler zijn.
Magazine Magazine 'Facebook is ontworpen om dingen uit je te halen' Stanford-professor BJ Fogg voorspelde in de vroege jaren '90 al dat computertechnologie ooit in staat zou zijn om het gedrag van de mens te beïnvloeden. Ondertussen is de drijvende kracht achter die 'persuasive technology'-revolutie, zonder dat we het door hadden, al gearriveerd: ze heet Facebook.
Magazine Magazine 'Ik rendeer vooral in het begin' Vlaming Bart Decrem had het zodanig naar zijn zin in Silicon Valley dat hij er maar bleef. De vroegere kabaalmaker, die als tiener nog de deur werd gewezen in een katholieke school, ontdekte onder de sequoiabomen zijn ware roeping: die van serieondernemer. Zijn recentste onderneming, Tapulous, is goed op weg om de markt voor muziekvideogames door elkaar te schudden.
Magazine Magazine Vlaamse gamefabrikanten hielden stand in Keulen Onder de IBBT-vlag (Interdisciplinair Instituut voor Breedbandtechnologie) trokken half augustus zes videogamebedrijven uit Vlaanderen naar de Game Developers Conference in Keulen. Het is de eerste keer dat bedrijven uit de nog erg prille Vlaamse gamesector hun krachten bundelen om internationaal hun kunnen te etaleren.
Magazine Magazine Als werken een spelletje wordt Videogames zijn het allereerste medium waarin kunst en techniek evenwaardig zijn. De expertises die men nodig heeft om een computergame te maken zijn dan ook heel verschillend: van tekenaars via 3D-architecten tot programmeurs. Welke competenties zijn ontbeerlijk om een videogame te maken, en vooral: waar zitten ze?
Magazine Magazine Hoe het klaslokaal een mediacentrum wordt In 2006 trok minister van onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) liefst 35 miljoen euro uit voor de Vlaamse scholen, om te investeren in nieuwe technologie. De onderwijsinstellingen wisten meteen wat gedaan met dat geld: computerparken werden vernieuwd en er werd verder geïnvesteerd in (al dan niet draadloze) internetverbindingen en laptops voor de scholieren. Voor het eerst werden ook stappen gezet om het klassieke schoolbord te vervangen door een digitale variant.
Magazine Magazine Geen boekentas meer zonder laptop Bijna tien jaar is er overheen gegaan, maar ondertussen is het zo goed als normaal dat universiteits- en hogeschoolstudenten, en in toenemende mate ook scholieren in het secundair onderwijs, met een laptop in de boekentas naar de les trekken. Onderwijsinstellingen, en natuurlijk ook fabrikanten van laptops, hebben het afgelopen decennium natuurlijk kosten noch moeite gespaard om het zo ver te krijgen. En de uitrol van draadloze netwerken in scholen hielp uiteraard ook.
Magazine Magazine Yves Vekemans: 'Ik was een ondernemer zonder het zelf te weten' Meer dan een decennium deed Yves Vekemans erover voordat hij resoluut de stap waagde naar het serieondernemerschap. Nu is hij met drie ondernemingen tegelijk bezig. Maar de eerste tien jaar van zijn loopbaan, die hij onder meer bij een industriële multinational, een netwerkintegrator en een voormalig telecom-monopolist doorbracht, vormden een stevige leerschool. 'De belangrijkste les die ik heb geleerd? Alles draait om de klant. Wie niet zo denkt, werkt ideeën uit waar geen markt voor is. '
Magazine Magazine Yves Vekemans: 'Ik was een ondernemer zonder het zelf te weten' Meer dan een decennium deed Yves Vekemans erover voordat hij resoluut de stap waagde naar het serieondernemerschap. Nu is hij met drie ondernemingen tegelijk bezig. Maar de eerste tien jaar van zijn loopbaan, die hij onder meer bij een industriële multinational, een netwerkintegrator en een voormalig telecom-monopolist doorbracht, vormden een stevige leerschool. 'De belangrijkste les die ik heb geleerd? Alles draait om de klant. Wie niet zo denkt, werkt ideeën uit waar geen markt voor is. '
Magazine Magazine Belgische game-industrie vecht tegen de braindrain Voor een sector die jaarlijks al 24 miljard euro waard is, laten Belgische bedrijven de game-industrie opvallend links liggen. Maar een tiental Vlaamse en Waalse ondernemingen heeft al door dat games geen kinderspel meer zijn, en ook de twee gewestelijke overheden beginnen te investeren in de sector. Dat moet wel: het hoger onderwijs levert binnenkort meer afgestudeerden af met ambities in de sector dan het bedrijfsleven op dit moment kan slikken.